Wednesday 27 November 2013

HM Reklam

HM reklamerna enligt Cialdinis olika principer
Vi har då analyserat de 2 HM reklamer enligt Cialdinis 6 olika principer
Vi har då hittat samband inom 2 av principerna. Det första är auktoritet och det andra är gillande. Nu beskriver vi lite mer om de två olika principerna.


Auktoritet kopplas till de två olika HM reklamerna med Beyonce respektive David Beckham eftersom de är personer som många ser upp till till och vill vara som. Det blir då lättare för kunder att bli intresserad av att köpa produkten om då en kändis visar den. Detta kan också göra att man börjar gilla hela varumärket mera för att just en kändis man ser upp till visar varor inom varumärket.

Både David Beckham och Beyonce är omtyckta kändisar och har inte varit med om någon stor skandal. Att inom marknadsföring använda sig utav omtyckta kändisar, visar man att de gillar verksamhetens produkt. Eftersom man gillar kändisarna är det en mycket större chans att man väljer just det företagets produkter, då man hellre köper av personer man gillar. Denna princip kallas också gillandeprincipen.

/ Olivia Månsson, Arian Amidi Mehr

No comments:

Post a Comment