Reklamen i fråga: https://www.youtube.com/watch?v=gj6ZBHcyA30
AB Circle Pro
Vi har valt att analysera TV-shops reklam för produkten Ab Circle Pro då vi fann detta att vara
ett övertydligt exempel på många principer där man inte försöker försköna sina
reklamer eller intentioner tillskillnad från de flesta andra.
Bristprincipen (Scarcity)
Denna princip menar på att
varor blir mer eftertraktade ifall det bara finns ett fåtal utav dem och att
man kan förlora sin chans att få varan ifall man inte är snabb nog.
Bristprincipen är väldigt
vanlig inom TV-shop reklamer och detta är inget undantag.
”Och endast nu, genom detta exklusiva TV erbjudandet
så kan du få prova på gratis i 30 dagar, och om du ringer inom 15 minuter så
får du denna DVD samling helt gratis! Tänk dig, ett paket till värde av 250$ nu
endast för 14.99$!” är ett segment
ur reklamen som väldigt tydligt visar på användningen av Cialdinis
bristprincip.
Detta flätas även ihop med The door-in-the-face tekniken där man
ber om något stort och får avslag, för att sedan be om sitt original erbjudande
som är betydligt mindre. TV-shop värderar sina produkter till 250 dollar, men
säljer det för ynka 15! Förmodligen så är inte produkterna faktiskt värda 250
dollar, utan närmare försäljningspriset.
Auktoritetsprincipen (Authority)
Auktoritetsprincipen går ut
på att den gemene mannen känner en känsla av plikt till de personer som sitter
i maktpositioner eller har auktoritet. Ab
Circle Pro reklamen är inte så värst genomsyrad av just denna princip, men
självklart så förekommer den. En stor och vältränad Hollywood doktor (referens
till Gillandeprincipen nedan) har ett kort segment där han säger att han
rekommenderar produkten till sina patienter och utlovar ett superbt resultat
vid korrekt användning. Trots att han inte statuerar sin titel eller vad han
jobbar med, så säger hans universellt välkända uniform vad han arbetar med och
ger honom auktoritet, som i sin tur gör att tv-tittaren påverkas enklare.
”Auktoritet - person med anseende för viss sakkunskap”
Med denna definition av
ordet auktoritet så skulle man även kunna argumentera att huvudpresentatören,
trots saknaden av myndighet eller officiell uniform, även använder sig av sitt
yrke för att sälja genom auktoritetsprincipen.
Presentatörens yrke är
hennes största verktyg i auktoritetsprincipen för att sälja, men även hennes
kläder och omgivningen hon befinner sig i har stor påverkan.
(Hennes yrke nämns inte i
denna korta reklam, men dessa reklamer brukar vara en del av flera reklamer i
en timmes avsnitt. Ser man med ett större perspektiv på TV-Shops reklamer så
framgår detta.)
Hennes uniform skapas av
hennes utmärkande träningskläder vilket stärker hennes position som
professionell tränare och coach. Studion hon står i har också stor roll i att
förstärka hennes professionella ytter och ”image”. Hade hon stått i en källare
hade hon inte visats lika trovärdig och auktoriteten hade fallit.
Gillandeprincipen (Liking)
Genom gillandeprincipen så
menar Cialdini på att människor blir mer benägna att påverkas av andra
människor som man gillar. Detta
kan speglas i igenkänningsfaktorn till karaktären man interagerar med, Edward
Thorndikes ökända Haloeffekten, komplimanger mm.
Gillandeprincipen är tydligt
genomgående i Ab Circle Pro:s reklam.
Haloeffekten är, enligt oss,
det tydligaste exemplet på detta genom hela reklamen. Enligt detta videoklipp så påvisas det hur vackra människor anses
vara smartare, populärare, mer självsäkra, och helt enkelt bättre i allt, på
alla plan. Detta har Ab Circle Pro och TV-shop anammat med att enbart använda
sig av vackra och vältränade personer som säljer produkten och talar gott om
den.
De fåtal stunder som
”normala” eller alldagliga personer visas i TV-rutan under reklamfilmens gång
så är det personer som, enligt dem, gått ner flera centimeter i omkrets och
flera kilon ner i vikt genom användningen av produkten. Inspirerande. Det är
exakt denna person som TV-shops målgrupp vill vara; alldagliga personer som
gått ner i vikt, enkelt, roligt och smidigt. Därför så skapas det snabbt ett
godtycke till karaktären på TV, vilket kommer göra konsumenten mer benägen att
bli påverkad.
Samsynprincipen (Consensus)
En sak som vi lade märke till var att det inte bara var en
eller två personer som blev intervjuade, eller som gjorde övningarna.
Man skulle kunna argumentera att anledningen till att det är
så många olika personer som är involverade framför kameran är samsynsprincipen.
Principen bygger på att människan känner sig säkrare i antal, man vill inte
vara ensam om någonting och känner sig säker i konformiteten bland andra
människor.
När man då ser ett handfull olika människor, alla med
liknande kropp som sig själv och med liknade erfarenheter säger sig ha använt
sig av produkten, så känner man sig säkrare i att själv göra det. Man är ju
inte ensam om det. Denna princip är särkskilt mottaglig för människor som
känner sig osäkra, och oftast så tillkommer det en stor osäkerhet till en
otränad kropp som man skäms för. Detta gör samsynprincipen väldigt effektiv för
sin målgrupp.
No comments:
Post a Comment