Vi har valt att analysera vilka påverkansprinciper
företaget GlaxoSmithKline har använt i sin
reklamfilm (https://www.youtube.com/watch?v=0Pd7rS9Kyig)
där
man propagerar för tandkrämen Sensodyne Repair &
Protect.
För att locka oss konsumenter att köpa just deras
produkt använder de sig framförallt av auktoritetsprincipen. I reklamen får vi
se en legitimerad tandläkare som uttalar sig mycket positivt angående
tandkrämen. Inledningsvis säger hon att ”Produkten är helt
revolutionerande…”. Detta uttalande
förstärks genom att företaget visar det i text, så att publiken verkligen ska
uppfatta och förstå att tandläkaren förespråkar den här produkten. Ordet
”revolutionerande” är ett starkt ord och när en legitimerad tandläkare använder
detta om en tandkräm får det stor effekt på publiken, eftersom människor är
benägna att lita på vad en auktoritet tycker.
Senare i reklamen beskriver tandläkaren de
medicinska fördelarna som Sensodyne Repair &
Protect medför. De flesta konsumenterna är inte bekanta med de medicinska
termerna som används och har antagligen svårt att veta vad tandkrämen ska
motverka och förebygga, men då förklaringen kommer från en legitimerad
tandläkare som uppfattas som professionell ignorerar man detta och litar på att
tandläkaren kan sin sak. I och med att tandläkaren i reklamfilmen bär vit rock
förstärks även intrycket av auktoritet. Även det faktum att filmen är inspelad
på en tandläkarmottagning ökar uppfattningen av professionalitet och kunnande.
I denna reklam har man tyckt att det
inte räcker med den enskilda tandläkarens auktoritet för att övertyga
konsumenterna att köpa deras produkt. I slutet av filmen visas en text där det
står att ”9 av 10 tandläkare rekommenderar Sensodyne”. I och med att
tandkrämsföretaget hävdar att 9 av 10 tandläkare rekommenderar produkten blir
vi konsumenter mer benägna att få ett stort förtroende till produkten enligt
samsynsprincipen. Vi är villiga att tro att om hela 90 % av alla tandläkare
rekommenderar just denna tandkräm så måste den ju vara extraordinär.
Frågan är dock om 9 av 10 tandläkare
verkligen rekommenderar denna tandkräm? Det låter nästan för bra. I
reklamfilmen finns en källhänvisning till Sensodynes hemsida, men där kan vi
inte hitta vad företaget bygger dessa uppgifter på. Vi vet inte vilka eller hur
många tandläkare som deltagit i undersökningen. Frågan är då om man tänker på
detta när man sitter i soffan och tittar på reklamen på TV:n? Vi tror att i det
flesta fall gör man inte det. Istället blir man förblindad av påståendet och
tänker inte på vad företaget grundar sitt uttalande på. Detta mänskliga
beteende utnyttjar företaget som vill sälja produkten.
Reklamfilmen är inspelad i Sverige med
en svensk tandläkare med trevligt utseende. Enligt gillandeprincipen är vi mer
benägna att ta till oss argument från människor vi gillar och som liknar oss
själva. Förmodligen finns närmast identiska reklamfilmer för produkten
inspelade i andra länder med tandläkare och en inspelningsmiljö anpassade för respektive
land.
Av: Carin och Mimmi
No comments:
Post a Comment