Vi har valt
att analysera ett erbjudande från Tv-shop. Tv-shop är ett program som går på tv
vars huvudsyfte är att sälja olika produkter. Vi har valt att analysera
erbjudandet utifrån ett antal olika principer – Bristprinciper, Reciprocitetsprincipen,
Auktoritetsprincipen, Gillandeprincipen, Samsynsprincipen. Vilka är de
principer vi anser hänger ihop med den reklam vi valt. http://www.youtube.com/watch?v=RydwbSryB8g
Bristprincipen
& Reciprocitetsprincipen-
Tv-shop
använder sig av bristprincipen, då de nämner att det endast är ett fåtal
produkter kvar av varan och att man som konsument bör skynda sig att beställa
innan de tar slut. Detta lockar till ett oplanerat köp då det är många andra
som köpt produkten och att den är mycket eftertraktad.
Ett annat sätt att locka kunder är att de ofta väljer att berätta hur mycket produkten har kostat, hur mycket den är värd eller hur mycket den kostar att köpa i en vanlig affär, men att de väljer att sälja den till ett kraftigt reducerat pris. På så sätt använder de sig även utav ”Reciprocitetsprincipen”. Detta får kunden att vilja köpa produkten då den anser sig gjort en bra ”deal”. Detta även fast kunden egentligen varken behövde produkten eller gjorde en vidare bra ”deal” i längden, då det ofta tillkommer oväntade kostnader som frakt etc.
Ett annat sätt att locka kunder är att de ofta väljer att berätta hur mycket produkten har kostat, hur mycket den är värd eller hur mycket den kostar att köpa i en vanlig affär, men att de väljer att sälja den till ett kraftigt reducerat pris. På så sätt använder de sig även utav ”Reciprocitetsprincipen”. Detta får kunden att vilja köpa produkten då den anser sig gjort en bra ”deal”. Detta även fast kunden egentligen varken behövde produkten eller gjorde en vidare bra ”deal” i längden, då det ofta tillkommer oväntade kostnader som frakt etc.
Auktoritetsprincipen
Tv-shop
väljer att använda sig av en träningsexpert som programledare. Träningsexperten
i sin tur förklarar hur denna produkt hjälper dig att komma i form. Eftersom
kvinnan i reklamen titulerar sig som träningsexpert är det många som väljer att
lita på hennes expertis och därför anser att det är en produkt som verkligen
fungerar.
Gillande
& Samsynsprincipen
Tv-shop
använder sig även i viss mån av ”kändisgäster”, som privat använder produkten
och berättar om hur mycket de gått ner i vikt med hjälp av den.
Men för att
det inte ska framstå som att det endast är träningsexperter och kändisar som
kan använda sig av produkten väljer Tv-shop att uppmuntra den vardagliga
kvinnan eller mannen att använda sig av produkten genom att exponera ”vanliga”
människor som även de har lyckats gå ner i vikt med hjälp av produkten.
Viktoria och
Eleonora, E2C
No comments:
Post a Comment