Vi har valt att skriva om ett erbjudande från damtidningen
Amelia. I erbjudandet får man två biobiljetter och fem nummer av tidningen för
99 kr, värdet på erbjudandet är ca 385 kr. Efter dina fem nummer får du en
tillsvidareprenumeration, då originalpris betalas.
Amelia använder sig av tre av Cialdinis påverkansprinciper;
Reciprocitetsprincipen, förpliktelseprincipen (lowballing) och
samsynsprincipen.
Reciprocitetsprincipen går ut på att få något och känna en
skyldighet att ge tillbaka. I detta fall att få fem nummer och två biobiljetter
till ett så pass bra pris, detta gör att man känner att skyldighet att
fortsätta prenumerera trots att man kanske inte känner att man behöver
tidningarna.
Lowballing är en form av förpliktelseprincipen, det innebär
att man får någon att gå med i något som låter bra först men sedan meddelar du
att det inte är så bra som man trodde från början. Det som är bra står stort så
att man ska lägga märke till det först. Det är antagligen inte förrän man har
bestämt sig för att ta erbjudandet som man läser det finstilta och inser att
erbjudandet automatiskt går över i en tillsvidareprenumeration. Men man har ju
redan bestämt sig från början och byter därför inte åsikt.
Samsynsprincipen handlar om att vi känner oss trygga med
saker som används av många, t.ex. att en tidning läses av många. I just
erbjudandet står det inget om detta men om man går in på Amelias hemsida står
det att Amelia är Sveriges mest lästa tidning för kvinnor. När man ser detta så
antar man att tidningen är läsvärd.
Sammanfattningsvis kan man säga att erbjudandet i sig är
bra, fast bäst är det när man tar sig en snabb titt på det. När
tillsvidareprenumerationen kommer inser man att det innebär onödiga pengar
eller krångel med att försöka avsluta den. Amelia och de flesta andra tidningar
använder sig av de tre principer som finns beskrivna ovan och många fler på ett
mycket effektivt sätt som lockar många läsare.
Anja och Dylan
![](https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/1079555_10203100514662190_97929801_n.jpg?oh=a5a3eb6642611d9191ab0284d31682a6&oe=52CF7C2D&__gda__=1389320863_5afac6cac971676482441bb66c28af97)
No comments:
Post a Comment