Vi valde en
reklamfilm av Colgate. I Colgate dentist reklamen används flera olika
psykologiska principer mycket flitigt. Av de socialpsykologiska principer,
används auktoritetstro allra mest. Auktoritetstro fungerar mycket bra i
reklamer om läkemedel och tandkräm, eftersom alla litar på en läkare. Läkarna
vet bäst, eftersom de har spenderat stora delar av sitt liv med medicin och
hälsa. Vi köper att en man i vit rock vet bättre än en själv.
Tandläkaren
börjar även använda sig av statistik. De flesta människor brukar tänka att
statistik inte ljuger, men statistik kan vara en av de största lögnarna. Det
finns en fras som människor brukar säga.” lögn, förbannad lögn och statistik”. Man kan
använda sig av statistik som förvränger sanningen.
Colgate
använder sig av en till princip, samsynsprincipen. Samsynsprincipen går ut på
att människor lättare tror på något om flera helt vanliga människor säger samma
sak. När tandkrämen blir testad av flertalet slumpvalda människor, som alla
kommer från olika hem, och alla har olika uppväxter är sannolikheten större att
jag själv kommer tycka tandkrämen är bra. Människorna i reklamen har även
mycket vita tänder, detta stärker vår tro att tandkrämen fungerar. Om en annan
helt vanlig person med ett vanligt jobb kan få så vita tänder, så tänker vi att
vi kan få det med hjälp av samma tandkräm.
Reklamen
avslutar också med att ge oss konsumenter möjligheten att beställa hem en liten
tub tandkräm, för att prova på. Detta ger intrycket att Colgate är så säkra på
att deras tandkräm är den bästa, att de ger bort en lite gratis-tub med tandkräm,
eftersom de vet att kunder kommer köpa en hel tandkrämstub när de väl provat
på. Vi får ofta tanken; någon annan gör det säkert, så jag behöver inte testa
den. Vi är uppbyggda lite lata av oss och orkar inte vänta ett par dagar utan
köper istället tandkrämen direkt i affären, något Colgate vet om och planterar
därför denna gratis-tub i slutet av reklamen.
Av: Alexander
och Axel E2C
No comments:
Post a Comment