Ab Circle Pro
Men ändå har vi köpt dem för dyra pengar, hur går detta till?
Enligt Robert Cialdinis sex principer kan detta förklaras.
AUKTORITETSPRINCIPEN
Genom att titta på Auktoritetsprincipen kan man se tydliga sammanband med att detta förekommer i reklamfilmen.
Auktoritetsprincipen går ut på att man känner en pliktkänsla eller skyldighet mot personer i maktposition. Med hjälp av ex. accessoarer, uniformer eller andra prylar kan man uppleva en känsla av auktoritet. Vi låter oss sedan acceptera/ övertalas av personen som vi upplevt haft maktposition sagt.
De personer som demonstrerar produkten i filmen kan man lätt uppfatta som träningsexperter. Träningsexperten kan ses som en person som har maktposition inom området träning och hälsa och kunden känner då en slags skyldighet eller plikt till dem.
Träningsexperterna är även utrustade med fina träningskläder och har mycket vältränade kroppar, detta är ett hjälpmedel som får kunden att stärka sin uppfattning om att personen har en maktposition.
Då kunden uppfattat demonstranterna som personer i maktposition väljer hen att låta sig övertalas/accepterar vad dem har uppmanat till att göra – i detta fall köpa träningsprodukten!
FÖRPLIKTELSEPRINCIPEN – LOWBALLING
I Förpliktelseprincipen finns det en teknik som kallas ’’Lowballing’’. Lowballing tekniken handlar om att man till en början går med på ett erbjudande eller liknande, och sedan får man reda på i efterhand att erbjudandet inte var så attraktivt och intressant som man först fann det vara.
Men eftersom att man redan gått på erbjudandet och därmed även visat att man stödjer/gillar det så slutar det sällan med att man drar sig ur.
En av de två teknikerna inom Förpliktelseprincipen, Lowballing, kan man dra paralleller till reklamfilmen.
I reklamfilmen som denna, kan det ofta förekomma bakomliggande information som extra avgifter, uppsägningstid etc. men som man inte tagit hänsyn till när man köpte produkten.
Kunde köpte produkten eftersom hen ansåg att produkten verkade vara bra men framförallt för att den var billig. I efterhand fick kanske kunden reda på att det tillkom frakt och extra avgifter och då blev plötsligt inte produkten så billig längre.
Men eftersom kunden redan har gått med på att köpa produkten backar hen inte utan accepterar extrakostnaderna och låter det vara som det är.
RECIPROCITETSPRINCIPEN,
THE DOOR-IN-THE-FACE TEKNIKEN
I denna reklam från Tv- shop så använder de sig även av ”The
door-in-the-face tekniken” som är en påverkansteknik baserad på
reciprocitetsprincipen. Tekniken går ut på att först be om någonting stort och
få avslag för att sedan nå framgång när man ber om något mindre, då känner de
att du gjort något för dem för att din begäran är mindre och känner sig
skyldiga att återgälda detta. I den här reklamen så sker det när de presenterar
priset- ”Du får hela paketet för endast 1599 kr, spara 900 kr”. Kunden känner
att företaget har gjort något för dem, de har sänkt priset för deras skull och
känner sig nu skyldiga att återgälda detta genom att överväga att köpa
produkten.
SAMSYNSPRINCIPEN
En annan princip som de använder sig av i marknadsföringen
är samsynsprincipen. Man är mer benägen att göra på ett visst sätt om man ser
att många andra gör likadant. Framförallt om man är osäker så är man benägen
att påverkas av de människor som liknar en själv. I reklamfilmen så visar de
inte bara kändisar som använt sig av produkten, men ”vanliga” människor, precis
som du och jag. Människor som har lidit av övervikt men som nu är vältränade. Sitter
man i samma situation själv och känner igen sig och kan relatera till detta så
är det lättare att påverkas och vilja köpa produkten. Man tänker; Funkar det för dem så funkar det
för mig också.
BRISTPRINCIPEN
Bristprincipen förekommer inte i reklamen. Principen handlar
om att vi sätter högre värde på saker som är knappa men eftersom att det inte
nämns i reklamen att det endast finns ett fåtal av varan är inte principen
relevant.
GILLANDERINCIPEN
Gillandeprincipen går att relatera till reklamen då principen
går ut på att vi människor är mer benägna att påverkas av personer vi gillar,
det kan vara exempelvis förebilder. Tänk dig att personen som ser reklamen har
en dröm om att få den ”perfekta” kroppen. När den vältränade kvinnan/mannen i
filmen visar och pratar gott om varan kommer tittaren skapa ett förtroende för
henne/honom just för att hon/han har den vältränade kroppen som tittaren vill
ha.
Det kan också vara så
att du som tittare känner personen i filmen som försöker sälja och då är också
chansen att du köper större. Detta beror på att du gillar personen och känner
förtroende för hen eller så känner du dig helt enkelt ”tvingad” att köpa för
att personen är din vän.
Hoppas att ni nu har kunskap om varför vissa köper produkter för dyra pengar enligt Robert Cialdinis sex principer!
Clara Thorsén, My Dalin, Märta Bode
No comments:
Post a Comment