Ica reklam
Vi känner nog alla igen Ica-Stig, Ica-Ulf och Cindy
som är några av karaktärerna i Icas reklamer. Dessa folkkära reklamer har
blivit en del av den vardagliga Tv-tittaren. Men frågan är varför är dem så
omtyckta? Och varför är deras marknadsföring så intrycksfylld och berömd? Något
som är framstående för alla Ica reklamer genom tiderna är spontant uppvisande
av varor som är utmärkande billiga eller på specialpris. Men det som gjort Ica
reklamerna så älskade är kanske komiken, och att de små klippen i varje
reklampaus har blivit till en serie som man vill ha mer och mer av. Skaparna lyckas
dessutom att göra varje reklam till något nytt och utöver det vanliga.
Gillandeprincipen
Om man ska försöka förklara Icas framgång utifrån
olika socialpsykologiska teorier, och de teorier som Cialdini lagt fram om
social påverkan så är gillandeprincipen en stor faktor i Icas reklamer. Under alla
år som gått med Icas trogna karaktärer så har de svenska tv tittarna lärt känna
alla medverkande. Man vet att Ica-Stig är en lite halv-sur gubbe men som i
slutändan älskar sin butik och sin personal. Ica-Ulf som är hopplöst kär i
kollegan Cindy och förbluffar tittarna allt för jämt med diverse knasiga idéer.
Efter alla dessa år så har Ica-personalen blivit till en liten extra familj. Och
när vi tycker om någon som t.ex. karaktärerna i reklamen är man mycket mer
benägen att köpa deras produkter. Den här känslan förstärks också på grund av att
nästan alla sketcher utspelas i en helt vanlig Ica butik. Vilket gör att där
den härliga känslan utspelas med alla roliga karaktärerna vill man vara. Tittarna
vill alltså till en Icabutik.
Auktoritetsprincipen
En annan teori som förklaras av Cialdini som även
kan appliceras på Icareklamernas marknadsförings är auktoritetsprincipen som
går ut på att personer med auktoritet eller kändisskap säljer något är man mer
benägen att köpa varan. I Icas reklamer gästar många kändisar och intressanta
personer som ökar känslan av att Ica är ett ställe man vill vara på. Särskilt
när Jamie Oliver lagar mat med Ica-Stig. Eller när Måns Zelmerlöv hälsar på Ica-Jerry. När
personer med hög status ”handlar” och befinner sig i en Ica butik på TV så
fångar det tittarnas intresse och kan leda till större kundkrets.
Samsynsprincipen
Ännu en princip som används i Icas reklamer är
Samsynsprincipen, som går ut på att vi är mer benägna att göra saker som andra
redan gör. T.ex. lägga dricks om det redan finns lite i burken eller arbeta
sent om våra kollegor gör det. Men även när personerna i reklamen är oss lika
är vi mer benägna att handla. Det är därför många städföretag använder sig av
mammor istället för kändisar i sina reklamer. På samma sätt är Ica-Jerry och
Cindy framställda som helt vanliga människor precis som du och jag. Vilket gör
att TV-tittarna kommer närmare reklamen och varan, och det gör i sin tur
konsumenten mer intresserad och benägen att köpa varan.
Det är inte troligt att Icas reklamproducenter
tänker i dessa ”propaganda” principer eller försöker hjärntvätta oss. Dem vill
precis som alla företag få mer kunder och tjäna mer pengar. Dessa tre
principer, Gillandeprincipen, auktoritetsprincipen och samsynsprincipen är
viktiga faktorer som kan spela roll för individens val av mataffär. Men det kan
också vara så att Icabutiken ligger närmast eller att individen förlitar sig på
ett gammalt och säkert kort som Ica är i dagens Sverige. Butiken har som sagt varit
med i många år, reklamerna började sändas redan när Tvreklam blev tillåtet. Men
den kända serien tog sin början 2001 och har sedan dess visats på Sveriges
Tvskärmar.
Linus Hagström & Lucas Warn, E2b
No comments:
Post a Comment