Comhem
Alla känner nog till reklamerna från bredbandsföretaget
Comhem med tvillingarna Judit och Judit i huvudrollerna. Dessa reklamfilmer har
blivit kända över hela landet och har praktiskt taget blivit dem som förgyller
reklampauserna på fredagskvällarna. Men vad är det nu som har gjort att Judit
och Judit har lyckats så bra med att ta över Sveriges reklampauser?
All reklam för olika bredbandsföretag går ut på att visa att
det är just deras företag som har de bästa erbjudandena när det kommer till
bredband. Detta gör dem genom att bl.a. sätta specialerbjudanden på olika paket
eller visa upp sina utmärkande låga priser. Det som har gjort att Comhem har
slagit igenom så stort beror förmodligen på att deras reklamfilmer använder sig
av medel som målgruppen kan relatera till. I reklamerna glider budskapet
smidigt fram med hjälp av komiska shower eller omgjorda låttexter till
världskänd musik.
Gillandeprincipen
Enligt Cialdinis ena påverkans princip – gillandeprincipen,
är vi mer benägna att påverkas av reklamer som innehåller karaktärer som vi
uppskattar eller som känns bekanta. Judit och Judit är typiskt sådana personer.
De stereotypa damer de framställs som, är alltid goda och glada och även lite
galna och blir lätt omtyckta av oss tittare.
Med Comhems varierande reklamfilms-miljöer får Judit och
Judit oss att gång på gång börja skratta vilket förbättrar vår upplevda
relation till dessa karaktärer och det i sin tur köplusten. De välkända
karaktärerna skapar även en trygghet för tv tittaren med sin charm och
vänlighet. Eftersom att man har sett deras sketcher så pass många gånger,
tänker man tillslut att deras produkter måste trotts allt vara de bästa.
Samsynsprincipen
En annan teori som Cialdini tagit fram som man skulle kunna
appliceras på Comhems reklamer är den så kallade samsynsprincipen. Teorin går
ut på att en individ tillslut kommer göra en viss grej bara för att den förstår
att många andra gör det. Detta använder Comhem sig av ganska ofta i sina
reklamer.
Judit och Judit får t.ex. i uppdrag att berätta för oss
tittare att de firar att de levererar bredband till över 100 000 hushåll i
landet. Detta får tittaren att tänka att om det är så pass många som har
beställt deras bredband så måste han göra detsamma. Dessutom framstår Judit och
Judit som helt vanliga personer som alla andra. Detta får oss att komma dem
närmare och bli allt mer intresserade av vad de har att erbjuda. Det får i sin
tur det att kännas mer naturligt för oss att köpa och använda deras produkter.
Reciprocitetsprincipen
Den sista teorin som vi valt att använda oss av är kanske
också en utav de mest vanliga teknikerna som företag använder sig av för att
locka kunder. Den kallas Reciprocitetsprincipen. Teorin går ut på att när en
part ger något till den andre parten, så känner den sig skyldig att ge något
tillbaka. I affärsvärlden kan man rätt enkelt förstå hur man kan dra nytta av
den sortens teknik.
Comhem har många olika sorters erbjudande, en del av dessa
är gratis för kunden. T.ex. har Comhem ett erbjudande att du kan få testa på
deras produkt i två månader gratis, sedan efter prövningstiden kan man bestämma
sig om man vill köpa produkten eller inte.
Nackdelen med denna teknik är att man måste vara väldigt
försiktig att använda sig av den. Om det gäller ett stort företag som Comhem
där omsättningen ligger på miljoner är det inga problem, för även om många
kunder tar gratiserbjudandet och sedan inte köper produkten så i det långa
loppet tjänar företaget ändå på det. Men om det är ett litet företag är det en
väldigt stor risk att använda denna teknik.
Summering
Alla företag vill så klart sälja så mycket som möjligt med
hjälp av sina reklamer och alla använder sina egna knep för att lyckas med
detta. Det är däremot inte särskilt sannolikt att Comhem och andra företag
tänker inom dessa olika principer som Cialdini har tagit fram när de gör sina
reklamfilmer. De flesta av dessa principer kan dock appliceras på de flesta
olika reklamfilmer från olika företag, och de spelar en avgörande roll för
vilket företag som kunden i fråga kommer vända sig till när den ska köpa t.ex.
bredband. Däremot kan man förstås aldrig vara säker på att det är just
teorierna som avgör vilket företag som kunden väljer att köpa sin vara från. Det
kan vara helt andra aspekter som spelar in, till exempel skulle kunden i fråga
ha fått tipset av en vän eller bara av en ren slump valt att gå in i just den
butiken när hen haft vägarna förbi eller att kunden helt enkelt väljer att lita
på ett företag som har hängt med genom alla dessa år av Tv-reklam.
No comments:
Post a Comment