Proactive är ett företag som gör ansiktsprodukter som säljs
världen över. Deras reklamer innehåller människor som påstår att produkterna
har förändrat deras liv och kändisar med skinande hud som säger att Proactive
har gjort under!
I Proactives reklam från 2011 medverkar den världskända
artisten Katy Perry. Hon uppträder med en kaxig attityd och påstår att hon har
Proactive att tacka för att ha blivit så pass självsäker som hon är idag. Här
anser vi att reklamskaparna använder sig av en berömde person för att locka
fler kunder då ofta ser dessa som förebilder. Enligt teorin Informativ
konformitet som Solomon Asch tog fram så ser vi, som icke officiella personer,
upp till kändisen, i detta fall Katy Perry. Eftersom hon visar att Proactive
fungerar så litar vi på henne och köper produkten för att bli av med finnar och
därmed slippa sticka ut. Vi gör som kändisen för att vi anser att hon vet bäst.
Reklamen får oss även att tro att det existerar två olika
grupper, de som har finnar och de som har bra och ”finn fri” hud. Det finns en
teori om detta av Henri Tajfel som heter Identitetsteorin som man kan se något
i denna reklam. Teorin menar att i grupper så uppstår ofta en inre enighet.
Alla gruppmedlemmar ser på varandra som likadana och man ger ofta den egna gruppen
goda egenskaper. I Proactives reklam uppstår det alltså två grupper och de som
ser reklamen vill självklart vara i gruppen med bra och finn fri hud. De försöker
då vara så lika den gruppens medlemmar som möjligt, och i detta fall så betyder
det att de måste köpa Proactives produkter eftersom resterande av gruppen gör
det. Väl i gruppen så skapas en vi-känsla och man vill gärna förstärka den
känslan genom att ge gruppen goda egenskaper och försöka bli ännu mer lik
gruppens andra medlemmar. Detta kan göra att även efter personer som köpt
Proactives produkter fått bra hud så fortsätter de köpa produkterna i syfte att
vara lik de andra i gruppen som alltså köper produkterna.
I Proactives reklam har Katy Perry inte bara rollen att le
och se snygg ut. Det spelar även stor betydelse av vad hon säger. Ordagrant
säger Katy Perry att vi ska köpa denna produkten. Om det hade varit en person
som vi inte hade haft någon aning vem han eller hon är så hade vi nog inte köpt
produkten bara för att denna person sagt det. Men eftersom det är den kända
artisten Katy Perry som säger det så är det större chans att vi faktiskt köper
produkterna. Enligt Stanley Milgram så lyder vi henne eftersom vi ser henne som
en auktoritet. Stanley Milgram var alltså mannen bakom denna teorin som kom att
kallas lydnad-auktoritet efter ett test på 1960-talet. Den menar att vi kan
lyda göra i princip vad som helst bara för att det är en auktoritet som säger
vad vi ska göra. Skaparna av Proactives reklam drog nytta av denna teori och
använde alltså Katy Perry till att ”övertala” oss till att köpa produkterna.
Teorin Social inlärningsteori
av Albert Bandura kan vi koppla till skaparna av reklamen. Social
inlärningsteorin säger att genom att studera och kolla på någon annan så är
sannolikheten större att vi gör som dem. Chansen att vi härmar är större om vi
känner igen oss i personen eller helt enkelt vill vara som dem. I detta fall är
det Katy Perry som vi tittar på och efterhärmar. Hon visar att Proactive
fungerar för henne och påstår att det hjälper för att få bort finnar.
Självklart kan vi inte generalisera, det är andra faktorer så som: miljö,
tidigare erfarenheter och personliga faktorer som påverkar hur vi agerar. Detta
är en stor anledning till varför inte alla köper Proactive, man har kanske hört
något dåligt om produkten eller helt enkelt hört något bra om en annan produkt
som gör att man inte köper den. Även faktorer så som pengar, behov och humör
kan göra så att man väljer något annat.
Var du än befinner dig så finns
det oskrivna regler, normer. Det finns normer som säger att vi ska se vårdade
ut, vara som alla andra och att man ska vara på ett speciellt sätt. Vad händer
om man inte följer normerna? Man sticker ut, folk lägger märke till en lite
extra och smälter helt enkelt inte in. Enligt reklamen så löser Katy Perry
detta problem. Hon visar att med hjälp av den fantastiska produkten kan
faktorer som bryter mot normerna så som finnar tas bort. Vi vill smälta in och
reklamen försöker ge oss den chansen. Finnar kan försvinna med hjälp av Proactive
enligt reklamen, detta löser många problem. Nu är det många som har problem med
just detta och när en snygg kändis säger att det finns en lösning är det
självklart att många testar. Katy Perry sätter trenden med att man ska ha fin
hy och att det ger en bättre självförtroende då. Hon skapar normer som säger
att man inte ska ha finnar och att dålig hy begränsar en. Hon har blivit en
förebild för många, men det viktigaste, hon lockar kunder till företaget som
gör Proactive.
No comments:
Post a Comment