Colgate
Vi valde denna tandskrämreklam då det verkar ganska
orealistiskt att försöks personerna är ”vanliga” och inte inhyrda skådespelare.
Företaget vill såklart göra så sin produkt verkar bra och detta genom att ta in
vanliga kunder. På så sätt kan de skapa ett förtroende gentemot andra kunder.
Gillande – De använder också denna princip då programledaren
är väldigt utåtriktat och är väldigt trevlig för att på så sätt locka till sig
kunder. Kunder och personer har en tendens att lockas mot trevliga och
utåtriktade personer när man ska köpa varor. Folk kan relatera till trevliga
personer och mår bra psykologiskt. När man är glad har man också en tendens att
köpa mer.
Samsynsprincipen – Genom att visa en bred grad av deras
kundkrets så kan de locka andra kunder från andra ställen. Genom att man ser
att personer är nöjda med olika saker så kan man själv bli sugen på att köpa
det. Genom att visa att man har nöjda kunder så kan detta spridas.
Av: Jacob Lindström, Calle Ekelin
No comments:
Post a Comment