Friday 17 January 2014

Ab Circle Pro Reklam


AB Circle Pro


Vi har valt att analysera TV-shops reklam för produkten Ab Circle Pro då vi fann detta att vara ett övertydligt exempel på många principer där man inte försöker försköna sina reklamer eller intentioner tillskillnad från de flesta andra.

Bristprincipen (Scarcity)


Denna princip menar på att varor blir mer eftertraktade ifall det bara finns ett fåtal utav dem och att man kan förlora sin chans att få varan ifall man inte är snabb nog.
Bristprincipen är väldigt vanlig inom TV-shop reklamer och detta är inget undantag.
”Och endast nu, genom detta exklusiva TV erbjudandet så kan du få prova på gratis i 30 dagar, och om du ringer inom 15 minuter så får du denna DVD samling helt gratis! Tänk dig, ett paket till värde av 250$ nu endast för 14.99$!” är ett segment ur reklamen som väldigt tydligt visar på användningen av Cialdinis bristprincip.
Detta flätas även ihop med The door-in-the-face tekniken där man ber om något stort och får avslag, för att sedan be om sitt original erbjudande som är betydligt mindre. TV-shop värderar sina produkter till 250 dollar, men säljer det för ynka 15! Förmodligen så är inte produkterna faktiskt värda 250 dollar, utan närmare försäljningspriset.

Auktoritetsprincipen (Authority)


Auktoritetsprincipen går ut på att den gemene mannen känner en känsla av plikt till de personer som sitter i maktpositioner eller har auktoritet. Ab Circle Pro reklamen är inte så värst genomsyrad av just denna princip, men självklart så förekommer den. En stor och vältränad Hollywood doktor (referens till Gillandeprincipen nedan) har ett kort segment där han säger att han rekommenderar produkten till sina patienter och utlovar ett superbt resultat vid korrekt användning. Trots att han inte statuerar sin titel eller vad han jobbar med, så säger hans universellt välkända uniform vad han arbetar med och ger honom auktoritet, som i sin tur gör att tv-tittaren påverkas enklare.
”Auktoritet - person med anseende för viss sakkunskap
Med denna definition av ordet auktoritet så skulle man även kunna argumentera att huvudpresentatören, trots saknaden av myndighet eller officiell uniform, även använder sig av sitt yrke för att sälja genom auktoritetsprincipen.
Presentatörens yrke är hennes största verktyg i auktoritetsprincipen för att sälja, men även hennes kläder och omgivningen hon befinner sig i har stor påverkan.
(Hennes yrke nämns inte i denna korta reklam, men dessa reklamer brukar vara en del av flera reklamer i en timmes avsnitt. Ser man med ett större perspektiv på TV-Shops reklamer så framgår detta.)
Hennes uniform skapas av hennes utmärkande träningskläder vilket stärker hennes position som professionell tränare och coach. Studion hon står i har också stor roll i att förstärka hennes professionella ytter och ”image”. Hade hon stått i en källare hade hon inte visats lika trovärdig och auktoriteten hade fallit.


 Gillandeprincipen (Liking)


Genom gillandeprincipen så menar Cialdini på att människor blir mer benägna att påverkas av andra människor som man gillar.  Detta kan speglas i igenkänningsfaktorn till karaktären man interagerar med, Edward Thorndikes ökända Haloeffekten, komplimanger mm.

Gillandeprincipen är tydligt genomgående i Ab Circle Pro:s reklam.
Haloeffekten är, enligt oss, det tydligaste exemplet på detta genom hela reklamen. Enligt detta videoklipp så påvisas det hur vackra människor anses vara smartare, populärare, mer självsäkra, och helt enkelt bättre i allt, på alla plan. Detta har Ab Circle Pro och TV-shop anammat med att enbart använda sig av vackra och vältränade personer som säljer produkten och talar gott om den.
De fåtal stunder som ”normala” eller alldagliga personer visas i TV-rutan under reklamfilmens gång så är det personer som, enligt dem, gått ner flera centimeter i omkrets och flera kilon ner i vikt genom användningen av produkten. Inspirerande. Det är exakt denna person som TV-shops målgrupp vill vara; alldagliga personer som gått ner i vikt, enkelt, roligt och smidigt. Därför så skapas det snabbt ett godtycke till karaktären på TV, vilket kommer göra konsumenten mer benägen att bli påverkad.


Samsynprincipen (Consensus)


En sak som vi lade märke till var att det inte bara var en eller två personer som blev intervjuade, eller som gjorde övningarna.
Man skulle kunna argumentera att anledningen till att det är så många olika personer som är involverade framför kameran är samsynsprincipen. Principen bygger på att människan känner sig säkrare i antal, man vill inte vara ensam om någonting och känner sig säker i konformiteten bland andra människor.
När man då ser ett handfull olika människor, alla med liknande kropp som sig själv och med liknade erfarenheter säger sig ha använt sig av produkten, så känner man sig säkrare i att själv göra det. Man är ju inte ensam om det. Denna princip är särkskilt mottaglig för människor som känner sig osäkra, och oftast så tillkommer det en stor osäkerhet till en otränad kropp som man skäms för. Detta gör samsynprincipen väldigt effektiv för sin målgrupp.



Eric och Jesper E2A

No comments:

Post a Comment