Wednesday 8 January 2014

Analys av Colgate-Reklam

Analys av Colgate-Reklam


Länk till reklamen: http://www.youtube.com/watch?v=wanaYRLc9cs



Reklamfilmen som vi valde att analysera genom att titta på hur de använder sig av Cialdinis sex påverkansprinciper gör reklam för tandkrämen “Sensitive Pro Relief” från Colgate. I reklamen ser vi hur olika människor får pröva på den nya tandkrämen i assistans av en väldigt glad och trevlig försäljare. Man ser då hur de alla olika individerna blir mycket nöjda med den ovanliga funktionen som tandkrämen har och i slutet berätats att Colagte är den tandkräm som svenska tandläkare använder mest. De påverkansprinciper som vi tycker att Colgate använder sig av i deras reklamfilm för att locka kunden till att köpa deras nya tandkräm är tycke, sällsynhet, auktoritet och socialt bevis.


I reklamen spelar de på påverkansprincipen “gillande”. Man blir introducerad till en mycket trevlig, glad och positiv man som också bemöter de som prövar tandkrämen i filmen. Colgate försöker använda att man som tittare gillar den mannen för att locka en till att köpa produkten. Cialdini påstår att vi gillar att säga “ja” till människor som vi gillar. Det är bland annat det som Colgate spelar på i sin reklam för att locka kunden till att säga “ja” till att köpa tandkrämen.


Genom att få information av en expert att det finns en tandkräm som hjälper mot ilningar i tänderna, och att få se bevis på hur det fungerar gör att vi tror på det som vi ser och hör. Colgate är en reklam som spelar stor roll på “auktoritetsprincipen” då okunniga parter förlitar sig på fakta från proffset. I reklamfilmen visar de också hur tandkrämen fungerar. Vetenskapen som visar att detta fungerar gör även att man som åskådare tror på det man ser och hör. I slutet av reklamen för att väcka ännu större uppmärksamhet säger de även: ”Colgate, tandkrämen svenska tandläkare använder mest.” Har man som åskådare inte observerat att denna fungerar innan, blir detta som en sista klocka från specialisterna.   


Ännu en princip de använder sig av i reklamen är “samsynsprincipen” då det sociala bevisar att det fungerar. Eftersom tandkrämen blir testad av ett antal människor med olika bakgrunder, känner sig fler kunder nöjda med reklamen. Vi ser att de i reklamen blir nöjda med produkten och litar då på att de vet rätt. Eftersom alla kunder blir lyckliga av resultatet och vill ha tandkrämen leder det i sin tur till att det skapas ett behov hos oss.

Colgate använder sig också av påverkansprincipen “sällsynthet” i sin reklamfilm. Genom att ha en tandkräm med den speciella funktionen att den kan lindra ilningar så utmärker den sig från vanliga tandkrämer som inte klarar av det. Vi ser hur varje person som prövar tandkrämen blir överaskad över hur snabbt tandkrämen verkar eftersom de direkt efter att ha prövat tandkrämen ska dricka ett glas iskallt vatten. Det för att locka kunden till att tro att just den här sällsynta produkt har lösning till problem med ilningar.  


Av: Ottilia och Therese S, E2A.

No comments:

Post a Comment