Tuesday 7 January 2014

OLW - Fredagsmys reklamfilm (Christos och Rebecka T)


OLW - Fredagsmys reklamfilm

Socialpåverkan har stor betydelse i dagens samhälle. Dessa sociala påverkningar kan delas upp i olika grupper enligt Cialdini. Genom att analysera en reklamfilm kan man se hur skaparna bakom filmen dragit nytta av dessa.

I OLWs reklamfilm använder de sig mycket av den metod som kallas samsyn. Enligt Cialdini är samsyn en prinicip som beskriver hur människor känner att de gör ett rät val när en stor mängd människor gör likadant. När vi människor är osäkra på något kan antalet människor som har gjort ett val, t.ex. köpa OLW chips varje fredag, göra att vi gör samma sak då alla andra gör det redan. Dessutom säger Cialdini att vi påverkas mer av samsyn när det är någon som liknar oss själva som kanske säljer en produkt eller är med i en reklamfilm.

I reklamfilmen finns det många olika slags personer med många olika yrken och det kan vi koppla tillbaka till samsynen. Först och främst att det är många personer som alltid tänker på fredagsmyset med OLWs chips gör att vi är mer benägna att göra likadant varje fredag eftersom det är redan så många andra som gör likadant enligt reklamfilmen. Då det är många som vill ha något antar vi att det är bra, eller gott, och utan att riktigt veta varför gör vi som dem. I detta fallet köper vi chipsen för att fira att det är helg. Det är också viktigt att notera just att det är många olika slags personer som köper OLWs chipsen till fredagsmyset. Det kan bero på att producenten vill träffa så många personer som möjligt som ser filmen och känner igen sig med någon av personerna i filmen som kanske har samma intresse eller yrke. Som Cialdini beskrev om samsyn så gör det faktum att vi kanske känner igen oss med någon av skådespelarna i filmen vilket då gör oss mer benägna att påverkas av samsyn.

Auktoritetstro är en prinicip som Cialdini också beskriver inom socialpåverkan. Auktoritetstro används i många olika marknadsföringssammanhang och Cialdini säger att vi är mer benägna att köpa om det är någon med en maktposition säljer en produkt då vi kan känna att det är en plikt eller skyldighet gentemot den maktpositionen som säljaren har att köpa produkten. Dessutom tror vi också mer på en produkt om någon högt uppsatt läkare påstår att en produkt funkar eller är bra.

Då det är olika människor som vissa anses ha högre “makt” än vissa, har skaparna bakom OLWs reklamfilm använt sig av auktoritet då man lyssnar på dem som tycks veta mer är oss. Allt från tandläkare, poliser och styrelsemedlemmar i ett företag längtar till fredagsmyset med OLW chipsen. Om tandläkaren längtar hem till fredagsmyset eller polisen (som många kan ha mycket respekt för och har makt i samhället) så är det en stor chans att vi också vill det. Eftersom polisen och tandläkaren gör det, med deras status i samhället, känner vi konsumenter oss som om det vore en skyldighet att göra samma sak eller göra samma sak för att någon högt uppsatt också gör det.

Förpliktelse (Commitment) är också en princip som Cialdini beskriver som man skulle kunna relatera reklamfilmen till. Enligt principen så vill vi människor visa konsekvent beteende och inte ändra vårt beteende allt för ofta då vi annars kan famrgå som opålitliga. Hela konceptet med reklamen “Fredagsmys” visar reklamen för oss konsumenter hur skådespelarna konsekvent tänker på och längtar tills fredagsmyset (hur de beteer sig) varje fredag. Kan vara något som producenten också vill få med oss konsumenter att göra likadant och om vi börjar göra det till en vana, enligt Cialdini, kommer vi helst inte vilja ändra på den då vi har gjort valet att ha fredagsmys varje fredag. Reklamfilmen visar att många redan har det som vana och att alla i filmen tycker om det beteendet varje fredag vilket gör att den som tittar på reklamen också kommer göra det (tillbaka till samsynen).

No comments:

Post a Comment