Thursday 16 January 2014

Colgate reklam

Vi valde en reklamfilm av Colgate. I Colgate dentist reklamen används flera olika psykologiska principer mycket flitigt. Av de socialpsykologiska principer, används auktoritetstro allra mest. Auktoritetstro fungerar mycket bra i reklamer om läkemedel och tandkräm, eftersom alla litar på en läkare. Läkarna vet bäst, eftersom de har spenderat stora delar av sitt liv med medicin och hälsa. Vi köper att en man i vit rock vet bättre än en själv.

Tandläkaren börjar även använda sig av statistik. De flesta människor brukar tänka att statistik inte ljuger, men statistik kan vara en av de största lögnarna. Det finns en fras som människor brukar säga.” lögn, förbannad lögn och statistik”. Man kan använda sig av statistik som förvränger sanningen.

Colgate använder sig av en till princip, samsynsprincipen. Samsynsprincipen går ut på att människor lättare tror på något om flera helt vanliga människor säger samma sak. När tandkrämen blir testad av flertalet slumpvalda människor, som alla kommer från olika hem, och alla har olika uppväxter är sannolikheten större att jag själv kommer tycka tandkrämen är bra. Människorna i reklamen har även mycket vita tänder, detta stärker vår tro att tandkrämen fungerar. Om en annan helt vanlig person med ett vanligt jobb kan få så vita tänder, så tänker vi att vi kan få det med hjälp av samma tandkräm.

Reklamen avslutar också med att ge oss konsumenter möjligheten att beställa hem en liten tub tandkräm, för att prova på. Detta ger intrycket att Colgate är så säkra på att deras tandkräm är den bästa, att de ger bort en lite gratis-tub med tandkräm, eftersom de vet att kunder kommer köpa en hel tandkrämstub när de väl provat på. Vi får ofta tanken; någon annan gör det säkert, så jag behöver inte testa den. Vi är uppbyggda lite lata av oss och orkar inte vänta ett par dagar utan köper istället tandkrämen direkt i affären, något Colgate vet om och planterar därför denna gratis-tub i slutet av reklamen.


Av: Alexander och Axel E2C

No comments:

Post a Comment