Wednesday 8 January 2014

Sensodyne Repair & Protect

Det är idag väldigt vanligt att företag använder sig av psykologiska termer i deras marknadsföring för att påverka oss samhällsmedborgare i rätt riktning. Dvs i den riktning som får oss att välja deras produkt. En av USAs psykologiprofessorer Robert Cialdini har tagit fram sex grundläggade metoder gällande detta. Reciprocitetsprincipen, bristprincipen, auktoritetsprincipen, förpliktelseprincipen, gillandeprincipen och samsynsprincipen.


I detta blogginlägg har vi valt att analysera Sensodynes Repair & Protect reklam, http://www.youtube.com/watch?v=0Pd7rS9Kyig, utifrån de två metoderna vi anser passa bäst in av Cialdinis grundläggande metoder. Vi har valt att utgå ifrån auktoritetsprincipen och samsynsprincipen.


I reklamen pratar en tandläkare om hur Sensodynes nya tandkräm hjälper till att förebygga känsliga tänder. Bara det att det är en tandläkare vi möter i reklamen bidrar till att vi känner en viss auktoritetstro till personen. Det beror på att tandläkare,läkare över lag, har en annan maktposition än oss när vi sitter hemma i tv-soffan. Även om många av oss själva har yrken som andra har auktoritetstro till, är vi inte inne i vår professionella arbetsroll när vi sitter hemma. Det gör att vi lättare tillförlitar oss till andra som vi dessutom vet är tillförlitliga auktoriteter. Reklamen utspelar sig på en tandläkarmottagning, kvinnan i reklamen (tandläkaren) har också en tandläkarrock på sig vilket gör att vår känsla för auktoriteten förstärks ytterligare än om det hade varit en tandläkare på gatan som hade pratat om Sensodyne.


Samsynsprincipen tas också upp i reklamen genom att 9 av 10 tandläkare rekommenderar sensodyne. Detta bidrar till att människors känsla kring själva produkten kan ändras utifrån det att det verkar troligt att fler använder tandkrämen. Detta kan tyckas tillhöra auktoritetsprincipen utifrån att det är tandläkare som rekommenderar den men vi anser också att samsynsprincipen syns här.


Kolla gärna in reklamen och se om du kan hitta fler metoder som syns i reklamen!


Rebecca och Sofia E2A


No comments:

Post a Comment