Tuesday 14 January 2014

Sensodyne Repair & Protect

Vi har valt att analysera vilka påverkansprinciper företaget GlaxoSmithKline har använt i sin reklamfilm (https://www.youtube.com/watch?v=0Pd7rS9Kyig) där man propagerar för tandkrämen Sensodyne Repair & Protect.
För att locka oss konsumenter att köpa just deras produkt använder de sig framförallt av auktoritetsprincipen. I reklamen får vi se en legitimerad tandläkare som uttalar sig mycket positivt angående tandkrämen. Inledningsvis säger hon att ”Produkten är helt revolutionerande…”.  Detta uttalande förstärks genom att företaget visar det i text, så att publiken verkligen ska uppfatta och förstå att tandläkaren förespråkar den här produkten. Ordet ”revolutionerande” är ett starkt ord och när en legitimerad tandläkare använder detta om en tandkräm får det stor effekt på publiken, eftersom människor är benägna att lita på vad en auktoritet tycker.

Senare i reklamen beskriver tandläkaren de medicinska fördelarna som Sensodyne Repair & Protect medför. De flesta konsumenterna är inte bekanta med de medicinska termerna som används och har antagligen svårt att veta vad tandkrämen ska motverka och förebygga, men då förklaringen kommer från en legitimerad tandläkare som uppfattas som professionell ignorerar man detta och litar på att tandläkaren kan sin sak. I och med att tandläkaren i reklamfilmen bär vit rock förstärks även intrycket av auktoritet. Även det faktum att filmen är inspelad på en tandläkarmottagning ökar uppfattningen av professionalitet och kunnande.

I denna reklam har man tyckt att det inte räcker med den enskilda tandläkarens auktoritet för att övertyga konsumenterna att köpa deras produkt. I slutet av filmen visas en text där det står att ”9 av 10 tandläkare rekommenderar Sensodyne”. I och med att tandkrämsföretaget hävdar att 9 av 10 tandläkare rekommenderar produkten blir vi konsumenter mer benägna att få ett stort förtroende till produkten enligt samsynsprincipen. Vi är villiga att tro att om hela 90 % av alla tandläkare rekommenderar just denna tandkräm så måste den ju vara extraordinär.

Frågan är dock om 9 av 10 tandläkare verkligen rekommenderar denna tandkräm? Det låter nästan för bra. I reklamfilmen finns en källhänvisning till Sensodynes hemsida, men där kan vi inte hitta vad företaget bygger dessa uppgifter på. Vi vet inte vilka eller hur många tandläkare som deltagit i undersökningen. Frågan är då om man tänker på detta när man sitter i soffan och tittar på reklamen på TV:n? Vi tror att i det flesta fall gör man inte det. Istället blir man förblindad av påståendet och tänker inte på vad företaget grundar sitt uttalande på. Detta mänskliga beteende utnyttjar företaget som vill sälja produkten.

Reklamfilmen är inspelad i Sverige med en svensk tandläkare med trevligt utseende. Enligt gillandeprincipen är vi mer benägna att ta till oss argument från människor vi gillar och som liknar oss själva. Förmodligen finns närmast identiska reklamfilmer för produkten inspelade i andra länder med tandläkare och en inspelningsmiljö anpassade för respektive land.


Av: Carin och Mimmi 

No comments:

Post a Comment