Thursday 16 January 2014

Vi har valt att analysera ett erbjudande från Tv-shop. Tv-shop är ett program som går på tv vars huvudsyfte är att sälja olika produkter. Vi har valt att analysera erbjudandet utifrån ett antal olika principer – Bristprinciper, Reciprocitetsprincipen, Auktoritetsprincipen, Gillandeprincipen, Samsynsprincipen. Vilka är de principer vi anser hänger ihop med den reklam vi valt. http://www.youtube.com/watch?v=RydwbSryB8g
Bristprincipen & Reciprocitetsprincipen-
Tv-shop använder sig av bristprincipen, då de nämner att det endast är ett fåtal produkter kvar av varan och att man som konsument bör skynda sig att beställa innan de tar slut. Detta lockar till ett oplanerat köp då det är många andra som köpt produkten och att den är mycket eftertraktad.
Ett annat sätt att locka kunder är att de ofta väljer att berätta hur mycket produkten har kostat, hur mycket den är värd eller hur mycket den kostar att köpa i en vanlig affär, men att de väljer att sälja den till ett kraftigt reducerat pris. På så sätt använder de sig även utav ”Reciprocitetsprincipen”. Detta får kunden att vilja köpa produkten då den anser sig gjort en bra ”deal”. Detta även fast kunden egentligen varken behövde produkten eller gjorde en vidare bra ”deal” i längden, då det ofta tillkommer oväntade kostnader som frakt etc.
Auktoritetsprincipen
Tv-shop väljer att använda sig av en träningsexpert som programledare. Träningsexperten i sin tur förklarar hur denna produkt hjälper dig att komma i form. Eftersom kvinnan i reklamen titulerar sig som träningsexpert är det många som väljer att lita på hennes expertis och därför anser att det är en produkt som verkligen fungerar.
Gillande & Samsynsprincipen
Tv-shop använder sig även i viss mån av ”kändisgäster”, som privat använder produkten och berättar om hur mycket de gått ner i vikt med hjälp av den.
Men för att det inte ska framstå som att det endast är träningsexperter och kändisar som kan använda sig av produkten väljer Tv-shop att uppmuntra den vardagliga kvinnan eller mannen att använda sig av produkten genom att exponera ”vanliga” människor som även de har lyckats gå ner i vikt med hjälp av produkten.


Viktoria och Eleonora, E2C

No comments:

Post a Comment