Wednesday 8 January 2014

Amelia

Vi har valt att skriva om ett erbjudande från damtidningen Amelia. I erbjudandet får man två biobiljetter och fem nummer av tidningen för 99 kr, värdet på erbjudandet är ca 385 kr. Efter dina fem nummer får du en tillsvidareprenumeration, då originalpris betalas.
Amelia använder sig av tre av Cialdinis påverkansprinciper; Reciprocitetsprincipen, förpliktelseprincipen (lowballing) och samsynsprincipen.

Reciprocitetsprincipen går ut på att få något och känna en skyldighet att ge tillbaka. I detta fall att få fem nummer och två biobiljetter till ett så pass bra pris, detta gör att man känner att skyldighet att fortsätta prenumerera trots att man kanske inte känner att man behöver tidningarna.

Lowballing är en form av förpliktelseprincipen, det innebär att man får någon att gå med i något som låter bra först men sedan meddelar du att det inte är så bra som man trodde från början. Det som är bra står stort så att man ska lägga märke till det först. Det är antagligen inte förrän man har bestämt sig för att ta erbjudandet som man läser det finstilta och inser att erbjudandet automatiskt går över i en tillsvidareprenumeration. Men man har ju redan bestämt sig från början och byter därför inte åsikt.

Samsynsprincipen handlar om att vi känner oss trygga med saker som används av många, t.ex. att en tidning läses av många. I just erbjudandet står det inget om detta men om man går in på Amelias hemsida står det att Amelia är Sveriges mest lästa tidning för kvinnor. När man ser detta så antar man att tidningen är läsvärd.

Sammanfattningsvis kan man säga att erbjudandet i sig är bra, fast bäst är det när man tar sig en snabb titt på det. När tillsvidareprenumerationen kommer inser man att det innebär onödiga pengar eller krångel med att försöka avsluta den. Amelia och de flesta andra tidningar använder sig av de tre principer som finns beskrivna ovan och många fler på ett mycket effektivt sätt som lockar många läsare.


Anja och Dylan

No comments:

Post a Comment