Tuesday 14 January 2014

Proactiv, http://www.youtube.com/watch?v=xvkDsewiMno

Auktoritetsprincipen
Proactiv använders sig av ett flertal olika metoder för att sälja sina produkter. Proactiv jobbar mycket med auktoritetsprincipen som går ut på att använda känd skådespelare som Kaley Cuoco. Kaley berättar hur bra produkten är för att få konsumenterna att köpa deras produkt. Konsumenterna har redan byggt upp ett förtroende för den kända personen och köper där produkten.
Gillandeprincipen
Proactiv använder sig även av gillandeprincipen där dem tar Kaley Cuoco som är en stor del av serien (the big bang theory) för att locka tittare från serien att köpa produkten. Detta är ett väldigt bra sätt att göra reklam för sina produkter, då The big bang theory har ett väldigt stort inflyttande i dagens TV.  
Proactiv är ett företag som jobbar mycket med kända personer för att sälja sina produkter. Företaget säljer hudvårdsprodukter med hjälp av många olika kända personer som te x Justin Bieber, Katy Perry och Kaley Cuoco. Företaget jobbar som jag sagt tidigare mycket med gillandeprincipen och auktoritetsprincipen då dem kanske anser att om en känd person kan sälja fler produkter.
bristprincipen
Att Proactiv använder sig av bristprincipen är ingen nyhet och detta kan man se tydligt i under hela reklamfilmen då dem erbjuder olika paket. Detta skapar en bild hos konsumenterna att dem tjänar en hel del pengar på denna affär men måste handla snabbt. Detta kan stämma men oftast så är det inte så.  I detta fall så erbjuder Proactiv en ny hudkräm på köpet och fri frakt och påstår då att man kan tjäna 67 dollar på detta köp om dem handlar inom 10 minuter.
Samsynsprincipen
I reklamen så använder dem sig av Samsynsprincipen som bygger på att antalet personer som använder produkten gör oss själva säkra på produkten. I själva reklamfilmen så visar man ett flertal personer som har använt produkten och fått ett positivt resultat. Detta gör att vi känner oss säkrare i produkten och vill därför köpa den.


Av Joel Olausson Eckl

No comments:

Post a Comment