Tuesday 21 January 2014

Analys av Proactive reklam



Analys av Proactive-reklam - http://www.proactiv.se/video.aspx
Marknadsföring är en av de största prioriteringarna för ett företag. Att marknadsföra rätt, att övertyga kunden och framförallt att locka kunden till att köpa ens produkt. Områdena inom marknadsföringen är många och det finns många metoder att använda sig av när man säljer sin produkt.Robert B. Cialdini är en amerikansk socialpsykolog som idag är professor vid
     Arizona State University. Cialdini har under sitt liv undersökt olika försäljningsmetoder som människor använder sig av vid marknadsföring Vilka som finns, vilka som är det vanligaste och framförallt hur de fungera. Han kom fram till att vi ofta använder oss av just sex stycken.

  • Reciprocitetsmetoden
  • Förpliktelse
  • Brist
  • Auktoritet
  • Gillande
  • Samsyn

Såhär funkar de 6 metoderna:

Reciprocitetsmetoden
Kallas också Door in the face. Ett exempel på hur metoden tillämpas är ifall du som säljare ska sälja en produkt till ett visst pris men sedan säger "just idag kan du få den för hundra kronor billigare". Köparen känner då en viss skyldighet till att köpa produkten i och med att man vill vara genrös tillbaka. På det sättet kan du använda dig av denna metoden.
      

Förpliktelse
Denna metod går även under namnet "foot in the door". Det går helt enkelt ut på att du begär om en mindre tjänst till en början för att sedan kunna få det du egentligen vill. Exempelvis så jobbar ofta välgörenhetsorganisationer med detta, där de kan få några kronor att resultera i större donationer.

Brist
Som försäljare nämner man att det är brist på en vara. Att det endast finns ett fåtal kvar. Detta gör att man som köpare vill ha produkten ännu mer. På det sättet funkar den här metoden.
    
Auktoritet
Förekommer ofta i tandläkarreklamer då en tandläkare rekommenderar en tandkräm. Genom att använda sig av en s.k "auktoritär person" skapar övertyglese då vi ofta lyder sådana personer. Stanley Milgram har exempelvis visat via sitt kända lydnadsexpriment han gjorde 1963 huruvida vi människor lyder männsikor som anses vara auktoritära.

Gillande,
Tänk dig in i scenariot att någon du gillar vill ta en fika med dig, samtidigt som en person du "halvgillar" också vill det. Självklart väljer du då att fika med person du gillar. Det kan man som säljare dra nytta av i sin försäljning enligt Cialdini. Han menar på att vi dras till personer vi gillar, som liknar oss själva.

Samsyn
När andra gör något så vill vi också göra det. Till exempel om du väljer på två resturanger. Den ena är fullsmockad med folk, den andra är helt tom. Vilken väljer du? Troligtvis den med mest folk. I det stora hela handlar det om att vi vill känna samhörighet till andra. Detta är Salomon Asch teorier inne på, vilket han också visar via sitt konformitetsexpriment http://youtu.be/sno1TpCLj6A.

Vi har fått i uppgift att analysera en reklam och på vilket sätt de som är ansvariga för reklammen har använt sig av Cialdinis 6 olika metoder. Reklamen vi har valt att analysera är Proactives hudvårdsprodukter. Dessa reklamer har mest marknadsförts i USA men har nyligen introducerat på den svenska marknaden också. Proactives produkter motverkar finnar genom att använda sig av deras “trestegssystem” där man använder sig av deras tre produkter som i olika steg förebygger finnar.

Att analysera handlar om att dela ‘’upp’’ och det är just det vi ska göra med de olika metoderna. Förklara för dig som läser, vilka av Cialdinis försäljningingsmedtoder Proactive använder sig av, en metod för en. De fem som denna reklam faktiskt tar upp är förpliktelse, brist, auktoritet, gillande och samsyn.


Brist -  På proactives hemsida och i deras reklamer visar de att ett visst erbjudande endast gäller under en viss tid (limited edition). Detta gör att produkten blir mer exklusiv och gör att vi tycker attprodukten får ett högre värde. Detta är för att vi värdesätter något som exklusivt mer än något som är ordinärt.

Auktoritet -  I Proactives reklamer introduceras Sara Varga som är en känd artist i Sverige, där nämns vad hon är känd för och sen pratar hon om hur produkten har förändrat hennes liv  och hur nöjd hon är med produkten. På detta sätt kan kunder känna en auktoritetstro till Sara eftersom hon är en framgångsrik person.

Gillande - I liknande fall som i auktoritet gäller gillandeprincipen, om det är så att man tycker om Sara Varga och hennes musik är det större sannolikhet att man handlar produkten, eftersom kunder handlar produkter av personer man gillar.

Samsyn - Detta är nog den viktigaste principen som Proactive framhäver. I reklamfilmen får man höra av vanliga människor hur nödja de är med produkten. Det är lätt för kunder att relatera till dessa människor för att de är vanliga människor med samma problem.

För att kort sammanfatta så visar denna analys att moderna företag använder sig av Cialdinis metoder. Det stora företaget Proactive använder sig exempelvis av 4 stycken. Det mest intressanta med dessa metoderna är att man själv inser att dem används regelbunden. I reklamer, bland säljare, de förekommer hela tiden inom försäljning.

No comments:

Post a Comment