Sunday 29 December 2013

Vi har valt Icas reklamfilmer. Ett exempel är http://www.youtube.com/watch?v=dZBgjsY3bVI.
Icareklamerna använder sig av gillandeprincipen då man bygger upp en relation till de olika karaktärerna som återkommer gång på gång. Vi tittare tycker om karaktärerna i reklamen på så sätt att vi lärt känna karaktärerna och deras olika personligheter. Eftersom vi tycker om de som är med i reklamfilmen blir vi mer intresserade av att köpa produkterna.


Ica reklamen har funnits sedan år 2001 och kommit med nya avsnitt där de visar upp veckans varor, men trots detta fokuserar avsnitten framför allt på handlingen där dem alltid bakar in någon form av humor istället för att endast visa upp sina varor som många andra gör, till exempel Media Market.
Detta blir en typ av dold marknadsföring på så sätt att man inte fokuserar på att det är reklam utan istället som en följetång om de olika karaktärerna


Jag skulle säga att ICAreklamen delvis andvänder sig av auktoritetsprincipen. Alla medlemmarna i reklamen har någon tidigare erfarenhet inom sociala medier och Hans Mosesson (ICA-Stig) och Cecilia Forss (Cindy) har även en större karriär utanför reklamfilmerna.
Reklamerna har även gästats av känisar så som Måns Zelmerlöv, Jamie Oliver och EMD där de på något sätt gjort reklam för ICA. Men detta är inte något de använder sig av flitigt för de har ca en kändis per år som gästar en reklamfilm.
De använder sig också av bristprincipen eftersom priserna ofta bara gäller samma vecka och en del är ”så långt lagret räcker” vilket målar upp en bild av att utbudet av varorna är litet. Detta gör att kunderna känner större behov för varorna då man tänker att det är mycket billigare, trots att skillnaden prismässigt mellan ordinarie pris och “veckans varor” inte är speciellt stor. Dock skiljer det sig på så sätt att ICA sänker varorna vid bristprincipen istället för att höja som teorin utgår ifrån.

Elsa Bergendal och Sandra Lövgren E2A

No comments:

Post a Comment