Wednesday 18 December 2013

Psykologi-->Marknadsföring Saga,Simon och Holm E2C

Reciprocitet- door in the face
Förpliktelse(commitment)  foot in the door
Brist- finns det inte mycket av vara är det mer sannolikt att vi köper. Tex ett nytt dator spel har släppts. Det finns en kvar för dagen, då är det stor sannolikhet att vi köper den dagen för att vi är rädda att det tar slut. Men det kommer säkert in nya dagen efter.
Auktoritetsprincipen
Gillande principen- Tex hemförsäljning. Om en hemma fru bestämmer hem en person som kommer hem och presenterar en vara, om personerna då gillar personen som kommer hem och presenterar varan är det större chans att de köper om de gillar säljaren.
Samsyns principen(consensus/komma överens). Om du ska gå på restaurang och det är tomt på en restaurang då är sannolikheten inte så stor att du går in och sätter dig. Man går ju in där det är mest för då är tex maten bra.
Iphone släpptes, 100000 har köpt den ska du vara utan?

Förpliktelse(commitment) om du har varit inne på tex nelly kommer det automatiskt upp liknande varor från olika sidor när du är inne på tex facebook mm.
Brist= tex flyg biljetter, senaste bokningen gjordes för 1minut sedan. Bara 2 platser kvar. Bara 2 platser kvar till detta priset.
Samma med hotell sidor.
Proactive är ett gott exempel där vi blir övertygade om en produkt. I och med att en kändis som tex Justin bieber säger att produkten funkar osv lockas vi till att köpa den för att vi tror att den verkligen är bra. De som gillar justin köper förmodligen produkten. Detta är tex gillande principen.
Denna kan också läggas under auktoritetsrincipen därför att vi anser att den kända personen ’’har högre makt’’ dvs högre status. Det ser bra ut och oftast har kändisarna som gör reklam mycket pengar som vi vet sedan tidigare och pengar gör så att det ser bra.

Denna kan också läggas under samsyns principen därför att om många olika personer och kändisar använder produkten så kan ju inte jag själv sitta utan den. Ska du vara en av dem ?

Lowballing= Ryanair med 110%. Du kan först boka biljetten på hemsidan för tex 500kr. Sen när du kommer och ska checka in bagaget tillkommer det en kostnad vilket inte har stått tidigare. Lika så om du har glömt att skriva ut ett papper blir det ännu en kostnad. 

(Simon, Saga och Holm E2C)

No comments:

Post a Comment