Tuesday 17 December 2013

Comhem
Alla känner nog till reklamerna från bredbandsföretaget Comhem med tvillingarna Judit och Judit i huvudrollerna. Dessa reklamfilmer har blivit kända över hela landet och har praktiskt taget blivit dem som förgyller reklampauserna på fredagskvällarna. Men vad är det nu som har gjort att Judit och Judit har lyckats så bra med att ta över Sveriges reklampauser?
All reklam för olika bredbandsföretag går ut på att visa att det är just deras företag som har de bästa erbjudandena när det kommer till bredband. Detta gör dem genom att bl.a. sätta specialerbjudanden på olika paket eller visa upp sina utmärkande låga priser. Det som har gjort att Comhem har slagit igenom så stort beror förmodligen på att deras reklamfilmer använder sig av medel som målgruppen kan relatera till. I reklamerna glider budskapet smidigt fram med hjälp av komiska shower eller omgjorda låttexter till världskänd musik.

Gillandeprincipen

Enligt Cialdinis ena påverkans princip – gillandeprincipen, är vi mer benägna att påverkas av reklamer som innehåller karaktärer som vi uppskattar eller som känns bekanta. Judit och Judit är typiskt sådana personer. De stereotypa damer de framställs som, är alltid goda och glada och även lite galna och blir lätt omtyckta av oss tittare.
Med Comhems varierande reklamfilms-miljöer får Judit och Judit oss att gång på gång börja skratta vilket förbättrar vår upplevda relation till dessa karaktärer och det i sin tur köplusten. De välkända karaktärerna skapar även en trygghet för tv tittaren med sin charm och vänlighet. Eftersom att man har sett deras sketcher så pass många gånger, tänker man tillslut att deras produkter måste trotts allt vara de bästa.


Samsynsprincipen

En annan teori som Cialdini tagit fram som man skulle kunna appliceras på Comhems reklamer är den så kallade samsynsprincipen. Teorin går ut på att en individ tillslut kommer göra en viss grej bara för att den förstår att många andra gör det. Detta använder Comhem sig av ganska ofta i sina reklamer.
Judit och Judit får t.ex. i uppdrag att berätta för oss tittare att de firar att de levererar bredband till över 100 000 hushåll i landet. Detta får tittaren att tänka att om det är så pass många som har beställt deras bredband så måste han göra detsamma. Dessutom framstår Judit och Judit som helt vanliga personer som alla andra. Detta får oss att komma dem närmare och bli allt mer intresserade av vad de har att erbjuda. Det får i sin tur det att kännas mer naturligt för oss att köpa och använda deras produkter.

 Reciprocitetsprincipen

Den sista teorin som vi valt att använda oss av är kanske också en utav de mest vanliga teknikerna som företag använder sig av för att locka kunder. Den kallas Reciprocitetsprincipen. Teorin går ut på att när en part ger något till den andre parten, så känner den sig skyldig att ge något tillbaka. I affärsvärlden kan man rätt enkelt förstå hur man kan dra nytta av den sortens teknik.
Comhem har många olika sorters erbjudande, en del av dessa är gratis för kunden. T.ex. har Comhem ett erbjudande att du kan få testa på deras produkt i två månader gratis, sedan efter prövningstiden kan man bestämma sig om man vill köpa produkten eller inte.
Nackdelen med denna teknik är att man måste vara väldigt försiktig att använda sig av den. Om det gäller ett stort företag som Comhem där omsättningen ligger på miljoner är det inga problem, för även om många kunder tar gratiserbjudandet och sedan inte köper produkten så i det långa loppet tjänar företaget ändå på det. Men om det är ett litet företag är det en väldigt stor risk att använda denna teknik.

Summering

Alla företag vill så klart sälja så mycket som möjligt med hjälp av sina reklamer och alla använder sina egna knep för att lyckas med detta. Det är däremot inte särskilt sannolikt att Comhem och andra företag tänker inom dessa olika principer som Cialdini har tagit fram när de gör sina reklamfilmer. De flesta av dessa principer kan dock appliceras på de flesta olika reklamfilmer från olika företag, och de spelar en avgörande roll för vilket företag som kunden i fråga kommer vända sig till när den ska köpa t.ex. bredband. Däremot kan man förstås aldrig vara säker på att det är just teorierna som avgör vilket företag som kunden väljer att köpa sin vara från. Det kan vara helt andra aspekter som spelar in, till exempel skulle kunden i fråga ha fått tipset av en vän eller bara av en ren slump valt att gå in i just den butiken när hen haft vägarna förbi eller att kunden helt enkelt väljer att lita på ett företag som har hängt med genom alla dessa år av Tv-reklam.


No comments:

Post a Comment