Wednesday 18 December 2013

Colgate

Vi valde denna tandskrämreklam då det verkar ganska orealistiskt att försöks personerna är ”vanliga” och inte inhyrda skådespelare. Företaget vill såklart göra så sin produkt verkar bra och detta genom att ta in vanliga kunder. På så sätt kan de skapa ett förtroende gentemot andra kunder.

Auktoritetsprincipen – Genom denna reklam så kan man få ett förtroende för Colgate och programledaren genom att visa nöjda kunder samt att han berättar att detta är testat av experter och att det funkar. Dessutom lägger de till en teknologi som ”bevisar” att de har rätt. Oftast så låter man sig tro på dessa teknologier. När man hör eller ser ordet teknologi så fastnar det i huvudet på en. Teknologin och vetenskapen går hand i hand och här är också vetenskapen en auktoritet. Genom att proglamledaren är välklädd så kan det också locka.

Gillande – De använder också denna princip då programledaren är väldigt utåtriktat och är väldigt trevlig för att på så sätt locka till sig kunder. Kunder och personer har en tendens att lockas mot trevliga och utåtriktade personer när man ska köpa varor. Folk kan relatera till trevliga personer och mår bra psykologiskt. När man är glad har man också en tendens att köpa mer.


Samsynsprincipen – Genom att visa en bred grad av deras kundkrets så kan de locka andra kunder från andra ställen. Genom att man ser att personer är nöjda med olika saker så kan man själv bli sugen på att köpa det. Genom att visa att man har nöjda kunder så kan detta spridas. 

Av: Jacob Lindström, Calle Ekelin

No comments:

Post a Comment