Saturday 7 December 2013

Sensodyne

”Den mest rekommenderade tandkrämen mot ilningar bland tandläkare”.
Så lyder tandvårdsföretaget Sensydones slogan. I deras TV-reklam och övriga marknadsföring har de använt sig av många av Cialdinis principer. Principerna nedan är de vi uppmärksammade i vår analys av Sensodynes marknadsföring.

Auktoritetsprincipen
Auktoritetsprincipen som är baserad på Cialdinis studier säger att om det finns en maktperson t.ex. en läkare i reklamen så känner vi att det är vår plikt att gör som den personen säger.  Sensodyne vinner konsumenternas förtroende genom att uttala sig om deras expertis inom tandvård. I reklamerna syns tandläkarna i vit tandläkarrock, någonting som kan inge en auktoritet hos tandläkaren. Vi har lätt för att lita på de som vi anser är experter på någonting. Denna teori stöds av psykologen Stanley Milgrams experiment om lydnad. Experimentet visade att vi är mer benägna att lyda om auktoritetsfiguren är legitim.

Samsynsprincipen
Samsynsprincipen bygger på människors känsla av säkerhet i antal. I Sensodyne-reklamen berättar tandläkaren om hur Sensodynes tandkräm rekommenderas av 9/10 tandläkare. Principen bygger också på hur vi utifrån vad andra väljer och använder, så anser vi att den måste vara bra.
Denna princip kan förklaras med konformitet, vår vilja att inte sticka ut ur mängden. När man följer gruppen för att man tror att de vet bättre än en själv kallas det informativ konformitet.

Gillandeprincipen
Många av Sensodynes reklamer inleds med att tandläkaren berättar kort om sig själv. Ofta berättar tandläkaren om sin familj. Gillandeprincipen bygger på att vi är mer benägna att påverkas av människor vi gillar och människor som liknar oss. Många företag använder sig av detta knep genom att låta vanliga samhällsmedlemmar vara försäljningsombud.


Reciprocitetsprincipen
En av Robert Cialdinis 6 principer är reciprocitetsprincipen. Reciprocitetsprincipen menar att om affären eller säljaren står och delar ut gratis prover så kommer kunden känna sig skyldig till att återgälda genom att köpa produkten. Man kan koppla detta till Sensodyne genom att Sensodyne försäljare kan stå i en affär och göra reklam med hjälp av prover samt berätta om produkten. Detta kan leda till att kunden kan känna en skyldighet att köpa just denna produkt.   

No comments:

Post a Comment