Thursday 19 December 2013

Social påverkan: Danny Saucedo

Cialdinis principer om social påverkan har haft stor betydelse i dagens samhälle. Genom att analysera en reklamfilm kan man upptäcka vilken inverkan den sociala påverkan har när det kommer till marknadsföring. Vi valde reklamfilm Smarteyes, där Danny Saucedo medverkar. Utifrån denna reklamfilm kan man se två av Cialdinis principer, auktoritetsprincipen och gillandeprincipen. Nedan kommer vi förklara hur vi har analyserat detta utifrån Danny Saucedos reklamfilm.


Auktoritetsprincipen uppkommer då vi upplever en känsla av plikt mot personer i en maktposition. Detta gäller även för de förebilder, kändisar som vi gärna ser upp till och vill vara som. I reklamen ser vi när Saucedo prövar olika glasögon och pratar om fördelar med dem och med företaget. Då Saucedo ses som en idol och förebild för många killar och tjejer i dagens samhälle så skapas en auktoritetstro. Detta får människor att själva köpa produkten då deras förebild har gett ett gott intryck av den samt använder den själva. Många företag utnyttjar detta faktum då detta kan ge en ökad försäljning då många privatpersoner upplever att auktoriteten känner sig nöjd med produkten och att kunderna själva vill uppleva denna tillfredsställelse.

Att Saucedo är en auktoritet är ett perspektiv av det hela, men ett annat perspektiv är att människor tycker om honom. Detta kan då kopplas till gillandeprincipen, “liking”. Människor upplever Saucedo positivt på grund av hans musik, hans utseende samt hans personlighet som vi har sett då han var programledare i Melodifestivalen, deltagit i olika program etc. Han är social och deltar i olika evenemang. Däremot, sett ur ett nyanserat perspektiv, kan gillandeprincipen bli opassande, då principen ofta syftar på att “liking” uppstår då man själv känner personen nära, man är vänner eller att man har utvecklat tillit. Då många inte känner Saucedo privat kan principen falla lite. Sammanfattningsvis så kan gillandeprincipen användas så många tycker om Saucedo men den kan även vara opassande i detta fall då principens innebörd inte följs helt.

Michal Walenski, Therése Bergbom E2A

No comments:

Post a Comment