Thursday 19 December 2013

Tvins - H2O mopp




H20 mop är en produkt som aktivt marknadsförs på TV. Reklamen demonstrerar utförligt och subjektivt ångmoppens alla egenskaper och fördelar. Inte en sekund går till produktens nackdelar och det finns en tydlig bild om att produkten marknadsförs på ett onyanserat vis. Alla fördelar och argument radas upp ett efter ett, vilket ger en övertygande bild av produkten som exponeras för konsumenten.


Brist
Det första som företaget Tvins lägger stor vikt vid i marknadsföringen är bristen av produkten. “Köp nu och få den här extra delen” eller “Köp nu och få 300 kr billigare” Det medför att kunden känner att de måste köpa produkten nu annars kommer de få betala mer, vilket gör att fler konsumenter kommer att köpa produkten och även snabbare, då det skapar “desire”. Det känns även som en mer exklusiv och eftertraktad produkt.


Auktoritetsprincipen
I reklamen betonas det faktum att “alla bakterier och virus syns inte i UV-ljus, men här ser du hur effektiv H2O X5 är” och “Enligt labtester så elimineras 99 % av bakterier och virus”. Sådana här uttalanden gör att gemene man tror på marknadsföringen då det är tester som har gjort i labratorier. Labroatoriertester sammankopplas automatiskt till experters uttalande. Det får konsumenten att lita på auktoriteten, företaget, eftersom att många konsumenter är naiva och tror på företagens marknadsföring och experter när de själva inte är insatta.


Samsynsprincipen
Inslag av “nöjda kunder” är ett vanligt inslag i Tvins marknadsföring och det får helt enkelt konsumenten att förknippa företaget med något bra eftersom man får en positiv känsla av av varumärket i förhållande till andra varumärken, eftersom att man har hört uttalanden från andra nöjda konsumenter. Det får konsumenten att tänka på H2O mopp när det är dags att välja i utbudet. Konformitet är likhet i grupper. Om konsumenten exponeras för reklamen ter sig konsumenten att tycka som de andra konsumenterna - bara för att inte sticka ut i mängden. Även om konsumenten är medveten och tror att produkten är lite bra för att vara sann köper konsumenten ändå produkten, då “alla andra inte kan ha fel”. (Informativ konformitet)


Förpliktelseprincipen
En viktig aspekt i marknadsföringen för H2O mopp är Lowballing. Företaget marknadsför tydligt “30 dagars pengarna tillbaka garanti om du inte är nöjd”. Enligt Distans - och hemförsäljningslagen har konsumenten rätt till 14 dagars ångersfrist. Kunden blir mer benägen att klicka hem produkten då kunden känner att möjligheten att lämna tillbaka produkten finns kvar. Men när konsumenten fått produkten uppnås inte förväntningarna med kunden behåller produkten då ett avtal redan har ingåtts och kunden känner sig förpliktad att behålla den.


Natalie och Adian E2a

No comments:

Post a Comment