Sunday 8 December 2013

Nespresso - "Like a Star"



I Nespressos reklamfilm ”Like A Star” används många psykologiska verktyg för att nå ut till och övertyga dem som ser den. Har man läst om social psykologi och dess olika teorier är det lätt att se igenom det första intrycket och inse vad det är de egentligen försöker göra. Det är precis det som vi har gjort och ska dela med oss av i den här texten.

Banduras teori om social inlärning är bra att använda för att beskriva hur Nespressos reklamfilm påverkar oss. De har hyrt in George Clooney eftersom han är en person människor ser upp till. Han är snygg, känd och rik. Man vill vara som honom. Därför tittar man på Clooneys beteende för att sedan med modellinlärning ta efter. George Clooney dricker espresso från märket Nespresso, då måste det ju vara ett fint märke som man får hög status av att dricka. Själva butiken ser också lyxig ut. Det är en miljö man vill befinna sig i. 

Teorin om Social identitetsteori som togs fram av Tajfel kan även relatera till Nespressos rekam. Vi delar upp oss i olika grupper, i olika kategorier. Man vill vara i ”the in group”. Alltså Nespresso. I reklamen säger Mrs. Martin ”när jag kommer hit får de alltid mig att känna mig som en stjärna”. Alltså – det är gruppen man vill vara med i. Vem vill inte känna sig som en stjärna?

Milgram gjorde studier angående lydnad och utvecklade en teori om det som går att applicera på den här reklamen. Enligt Milgram lyder vi människor vi ser som auktoritetsfigurer, en roll som det är möjligt att George Clooney har för många. I reklamen får vi se Clooney dricka Nespressos kaffe följt av sloganen ”Nespresso – what else?”, vilket kan ses som en indirekt uppmaning att dricka Nespresso. Dessutom, menade Milgram, finns det några olika faktorer som spelar roll för hur många som kommer lyda. Clooney uppfyller i reklamen många av dem. Han har dels fått en hög status genom den mycket stiliga klädseln i form av kostym och ett snyggt och prydligt utseende. Dessutom så har han i egenskap av en känd och omtyckt person stor legitimitet. Utgår man från Milgrams teori om lydnad är det alltså troligt att människor som ser reklamen kommer ta efter Clooney och dricka Nespresso.

Även teorin om normativ konformitet, framtagen av Asch, kan användas för att förklara hur reklamen är avsedd att påverka sina tittare. Den handlar om att man gör som andra i gruppen gör, bara för att man inte vill sticka ut. Genom Nespressos reklam kan man säga att det bildas en grupp som dricker Nespresso, vilket kan förklaras genom social identitetsteori som vi gjort tidigare i denna text. Eftersom att många vill tillhöra gruppen så kommer de att dricka Nespresso – för att inte bli uteslutna och utstötta.

Av: Klara Magneteg och Julia Blomstergren

No comments:

Post a Comment