Sunday 8 December 2013

Proactive


Proactive är ett företag som gör ansiktsprodukter som säljs världen över. Deras reklamer innehåller människor som påstår att produkterna har förändrat deras liv och kändisar med skinande hud som säger att Proactive har gjort under!
I Proactives reklam från 2011 medverkar den världskända artisten Katy Perry. Hon uppträder med en kaxig attityd och påstår att hon har Proactive att tacka för att ha blivit så pass självsäker som hon är idag. Här anser vi att reklamskaparna använder sig av en berömde person för att locka fler kunder då ofta ser dessa som förebilder. Enligt teorin Informativ konformitet som Solomon Asch tog fram så ser vi, som icke officiella personer, upp till kändisen, i detta fall Katy Perry. Eftersom hon visar att Proactive fungerar så litar vi på henne och köper produkten för att bli av med finnar och därmed slippa sticka ut. Vi gör som kändisen för att vi anser att hon vet bäst.

Reklamen får oss även att tro att det existerar två olika grupper, de som har finnar och de som har bra och ”finn fri” hud. Det finns en teori om detta av Henri Tajfel som heter Identitetsteorin som man kan se något i denna reklam. Teorin menar att i grupper så uppstår ofta en inre enighet. Alla gruppmedlemmar ser på varandra som likadana och man ger ofta den egna gruppen goda egenskaper. I Proactives reklam uppstår det alltså två grupper och de som ser reklamen vill självklart vara i gruppen med bra och finn fri hud. De försöker då vara så lika den gruppens medlemmar som möjligt, och i detta fall så betyder det att de måste köpa Proactives produkter eftersom resterande av gruppen gör det. Väl i gruppen så skapas en vi-känsla och man vill gärna förstärka den känslan genom att ge gruppen goda egenskaper och försöka bli ännu mer lik gruppens andra medlemmar. Detta kan göra att även efter personer som köpt Proactives produkter fått bra hud så fortsätter de köpa produkterna i syfte att vara lik de andra i gruppen som alltså köper produkterna.

I Proactives reklam har Katy Perry inte bara rollen att le och se snygg ut. Det spelar även stor betydelse av vad hon säger. Ordagrant säger Katy Perry att vi ska köpa denna produkten. Om det hade varit en person som vi inte hade haft någon aning vem han eller hon är så hade vi nog inte köpt produkten bara för att denna person sagt det. Men eftersom det är den kända artisten Katy Perry som säger det så är det större chans att vi faktiskt köper produkterna. Enligt Stanley Milgram så lyder vi henne eftersom vi ser henne som en auktoritet. Stanley Milgram var alltså mannen bakom denna teorin som kom att kallas lydnad-auktoritet efter ett test på 1960-talet. Den menar att vi kan lyda göra i princip vad som helst bara för att det är en auktoritet som säger vad vi ska göra. Skaparna av Proactives reklam drog nytta av denna teori och använde alltså Katy Perry till att ”övertala” oss till att köpa produkterna.

Teorin Social inlärningsteori av Albert Bandura kan vi koppla till skaparna av reklamen. Social inlärningsteorin säger att genom att studera och kolla på någon annan så är sannolikheten större att vi gör som dem. Chansen att vi härmar är större om vi känner igen oss i personen eller helt enkelt vill vara som dem. I detta fall är det Katy Perry som vi tittar på och efterhärmar. Hon visar att Proactive fungerar för henne och påstår att det hjälper för att få bort finnar. Självklart kan vi inte generalisera, det är andra faktorer så som: miljö, tidigare erfarenheter och personliga faktorer som påverkar hur vi agerar. Detta är en stor anledning till varför inte alla köper Proactive, man har kanske hört något dåligt om produkten eller helt enkelt hört något bra om en annan produkt som gör att man inte köper den. Även faktorer så som pengar, behov och humör kan göra så att man väljer något annat.


Var du än befinner dig så finns det oskrivna regler, normer. Det finns normer som säger att vi ska se vårdade ut, vara som alla andra och att man ska vara på ett speciellt sätt. Vad händer om man inte följer normerna? Man sticker ut, folk lägger märke till en lite extra och smälter helt enkelt inte in. Enligt reklamen så löser Katy Perry detta problem. Hon visar att med hjälp av den fantastiska produkten kan faktorer som bryter mot normerna så som finnar tas bort. Vi vill smälta in och reklamen försöker ge oss den chansen. Finnar kan försvinna med hjälp av Proactive enligt reklamen, detta löser många problem. Nu är det många som har problem med just detta och när en snygg kändis säger att det finns en lösning är det självklart att många testar. Katy Perry sätter trenden med att man ska ha fin hy och att det ger en bättre självförtroende då. Hon skapar normer som säger att man inte ska ha finnar och att dålig hy begränsar en. Hon har blivit en förebild för många, men det viktigaste, hon lockar kunder till företaget som gör Proactive.
Av Amanda Gustafsson & Linnéa Sjösten

No comments:

Post a Comment