Wednesday 18 December 2013

ICA-reklamer


Vi har valt att kolla på de klassiska ICA reklamerna. De är reklamer som har följt oss under nästan hela vår uppväxt. En ny ICA reklam varje vecka på tv är givet. De har underhållit Sverige nästan som en TV serie, man lyssnar på dem. Eftersom att det inte bara är en reklam utan att de också har en handling gör det så att man sugs in. Eftersom att de har en ny reklam varje vecka så händer det något nytt hela tiden, vilket gör att man blir nyfiken. Man gillar reklamerna och man vill titta på dem. Det är både gillande och foot-in-the-door principen.

I reklamerna så är inte själva priserna och erbjudanden i centrum som i vissa andra reklamer. ICA lägger mer tyngd på deras klassiska handlingar istället. Priserna och erbjudanden kommer istället under filmen med en snygg subtil grafik som ändå fångas av ögat. 

Det viktigaste med ICAs reklamer är att de har etablerat detta gillande mot deras reklamer. Det har tagit ett tag att lägga grunden för att bli så folkkärt. Som sagt så lyssnar du på dem, kanske för att se den nya handlingen, eller för att du är nyfiken på vilka extra priser de har. De har fått ett grepp om befolkningen. När det är reklampaus brukar man zona ut och ta upp sin mobil eller liknande. Hör man dock ICA reklamen så tittar man upp och lyssnar. De har alltså en automatisk reciprocitetsprincip. På så sätt så får de igenom sitt budskap. 

Detta är ju kopplat till ‘gillande’. Gillar man inte reklamerna så har de ju ingen makt över en. Eftersom att de håller hög kvalité och för att de har varit med så länge så tror jag ändå att de flesta har fattat tyckande för dem. Det betyder ju att fler uppfattar på vad de har att säga och visa. 

I en klassisk ICA reklam så sker någon sorts dialog eller liknande. Under tiden som det sker så ser de till att få med olika varor i bild. Över de eller bredvid de varorna lägger de till en klassik vit text som inte är för flashig men ögat plockar ändå upp den och man noterar den. Det kvittar om du tittar på reklamerna för att få se de nya erbjudanden, man noterar ändå texten. 

Henrik & Gyltene E2C




No comments:

Post a Comment