Thursday 5 December 2013

Ica Reklam

Ica reklam

Vi känner nog alla igen Ica-Stig, Ica-Ulf och Cindy som är några av karaktärerna i Icas reklamer. Dessa folkkära reklamer har blivit en del av den vardagliga Tv-tittaren. Men frågan är varför är dem så omtyckta? Och varför är deras marknadsföring så intrycksfylld och berömd? Något som är framstående för alla Ica reklamer genom tiderna är spontant uppvisande av varor som är utmärkande billiga eller på specialpris. Men det som gjort Ica reklamerna så älskade är kanske komiken, och att de små klippen i varje reklampaus har blivit till en serie som man vill ha mer och mer av. Skaparna lyckas dessutom att göra varje reklam till något nytt och utöver det vanliga.

Gillandeprincipen
Om man ska försöka förklara Icas framgång utifrån olika socialpsykologiska teorier, och de teorier som Cialdini lagt fram om social påverkan så är gillandeprincipen en stor faktor i Icas reklamer. Under alla år som gått med Icas trogna karaktärer så har de svenska tv tittarna lärt känna alla medverkande. Man vet att Ica-Stig är en lite halv-sur gubbe men som i slutändan älskar sin butik och sin personal. Ica-Ulf som är hopplöst kär i kollegan Cindy och förbluffar tittarna allt för jämt med diverse knasiga idéer. Efter alla dessa år så har Ica-personalen blivit till en liten extra familj. Och när vi tycker om någon som t.ex. karaktärerna i reklamen är man mycket mer benägen att köpa deras produkter. Den här känslan förstärks också på grund av att nästan alla sketcher utspelas i en helt vanlig Ica butik. Vilket gör att där den härliga känslan utspelas med alla roliga karaktärerna vill man vara. Tittarna vill alltså till en Icabutik.

Auktoritetsprincipen
En annan teori som förklaras av Cialdini som även kan appliceras på Icareklamernas marknadsförings är auktoritetsprincipen som går ut på att personer med auktoritet eller kändisskap säljer något är man mer benägen att köpa varan. I Icas reklamer gästar många kändisar och intressanta personer som ökar känslan av att Ica är ett ställe man vill vara på. Särskilt när Jamie Oliver lagar mat med Ica-Stig.  Eller när Måns Zelmerlöv hälsar på Ica-Jerry. När personer med hög status ”handlar” och befinner sig i en Ica butik på TV så fångar det tittarnas intresse och kan leda till större kundkrets.

Samsynsprincipen
Ännu en princip som används i Icas reklamer är Samsynsprincipen, som går ut på att vi är mer benägna att göra saker som andra redan gör. T.ex. lägga dricks om det redan finns lite i burken eller arbeta sent om våra kollegor gör det. Men även när personerna i reklamen är oss lika är vi mer benägna att handla. Det är därför många städföretag använder sig av mammor istället för kändisar i sina reklamer. På samma sätt är Ica-Jerry och Cindy framställda som helt vanliga människor precis som du och jag. Vilket gör att TV-tittarna kommer närmare reklamen och varan, och det gör i sin tur konsumenten mer intresserad och benägen att köpa varan.

Det är inte troligt att Icas reklamproducenter tänker i dessa ”propaganda” principer eller försöker hjärntvätta oss. Dem vill precis som alla företag få mer kunder och tjäna mer pengar. Dessa tre principer, Gillandeprincipen, auktoritetsprincipen och samsynsprincipen är viktiga faktorer som kan spela roll för individens val av mataffär. Men det kan också vara så att Icabutiken ligger närmast eller att individen förlitar sig på ett gammalt och säkert kort som Ica är i dagens Sverige. Butiken har som sagt varit med i många år, reklamerna började sändas redan när Tvreklam blev tillåtet. Men den kända serien tog sin början 2001 och har sedan dess visats på Sveriges Tvskärmar.

 Linus Hagström & Lucas Warn, E2b



No comments:

Post a Comment