Friday 20 December 2013

Proactive är ett företag som säljer hudvårdsprodukter mot finnar. Deras ansikte utåt är olika kändisar som t.ex. Katy Perry, Justin Bieber och Kaley Cuocu. De står i reklamen och förklarar hur deras liv har blivit bättre efter att de har använt krämen och att proactive är den första krämen som verkligen har funkat efter att de har provat hundratals andra. De nämner även hur bra det har gått i karriären efter att de har använt produkten och att de känner sig mer självsäkra och trygga i sig själva. 
Förpliktelseprincipen(lowbaling): tidigt i reklamerna så får vi reda på att detta är en fantastisk deal men i slutet av reklamen så får vi reda på fraktpriser och extrakostnader som gör produkten mindre attraktiv men den här tekniken är baserad på förpliktekseprincipen vilket betyder att redan tidigt i reklamen har vi gjort vårt val att vi vill köpa den så vi kommerProactive är ett företag som säljer hudvårdsprodukter mot finnar. Deras ansikte utåt är olika kändisar som t.ex. Katy Perry, Justin Bieber och Kaley Cuocu. De står i reklamen och förklarar hur deras liv har blivit bättre efter att de har använt krämen och att proactive är den första krämen som verkligen har funkat efter att de har provat hundratals andra. De nämner även hur bra det har gått i karriären efter att de har använt produkten och att de känner sig mer självsäkra och trygga i sig själva.

Förpliktelseprincipen(lowbaling): tidigt i reklamerna så får vi reda på att detta är en fantastisk deal men i slutet av reklamen så får vi reda på fraktpriser och extrakostnader som gör produkten mindre attraktiv men den här tekniken är baserad på förpliktekseprincipen vilket betyder att redan tidigt i reklamen har vi gjort vårt val att vi vill köpa den så vi kommer troligen inte att backa ur. Auktoritetsprincipen: Proactiv använder sig av kändisar för att föra fram sitt budskap, eftersom detta kanske är våra förebilder eller personer vi ser upp till så blir vi påverkade av att köpa produkten. 

Samsynsprincipen: i reklamen framkommer det hur många som använder sig av proactiv och att alla är nöjda med den, detta gör att vi anser att produkten måste vara bra eftersom så många andra använder den och vi lockas att köpa den.
Gillandeprincipen: principen går ut på att man lättare köper produkten om man gillar personen som säljer den, om man nu är ett fan av Justin Bieber eller Katy Perry så vill du köpa produkten för att dom använder den. De använder sig av många olika personer/kändisar ifall en kille ser reklamen kanske inte han faller för att köpa produkten när de ser att det bara är en massa tjejer på reklamen men ifall de använder en kille i reklamen, tex Justin Bieber så blir killar också lockade av att köpa. troligen inte att backa ur.
Auktoritetsprincipen: Proactiv använder sig av kändisar för att föra fram sitt budskap, eftersom detta kanske är våra förebilder eller personer vi ser upp till så blir vi påverkade av att köpa produkten. 
Linnea och Christopher

No comments:

Post a Comment