Thursday 19 December 2013



Cialdini: SOCIAL PÅVERKAN
KENZAS.se


Kenza är en känd svensk modell som har en blogg där hon varje dag uppdaterar vilka kläder hon använder och vart hon har köpt dem, samt det hon gör om dagarna. Hon är vad man kallar för en "fashion icon" för de flesta tonåringar, en idol för vissa.


På hennes blogg förekommer det oftast reklam om exempelvis skönhetsprodukter och online klädbutiker. I och med att hon är modell och känd inom modevärlden faller man som följare under auktoritetsprincipen. Hon är en modeidol och därför kan reklamen som publiceras övertala oss att acceptera det hon säger. Accessoarerna och prylarna hon uppdaterar på bloggen kan också ge en känsla av auktoritet då man får känslan av plikt mot det faktum att hon är en modell och har alltid det senaste.


Gillandeprincipen är av principerna som stämmer mest. Vi är mer benägna att påverkas av människor vi gillar. Som sagt så är Kenza en fashion icon för de flesta ungdomar, detta använder hon till att få folk att köpa de kläder och produkter hon föreslår på sin blogg. Även andra företag såsom nelly.com, smink & hudvårdsprodukter utnyttjar detta till deras förmån då de publicerar sina reklam på hennes blogg med medvetenheten om att kvinnor har förtroende för henne. Dessa företag är väl medvetna att det kommer att få folk till att tänka "hmm... Kenza använder säkert detta, MÅSTE KÖPA!". För de flesta ser Kenza perfekt ut och därmed vill de också. De tänker att om de använder liknande produkter som henne kommer de att förhoppningsvis se lika fin ut som henne.


Människor har en tendens att göra något om många gör det, ibland kan man inte ens ha avsikten men man vill inte vara utanför. (Konformitet- Solomon Asch) Här dyker samsynspricipen upp. KENZAS.se har tusentals läsare och dessutom så hittar man henne på stora eventer och smink reklam på TV/tidning. Man automatiskt antar att eftersom många läser hennes bloggen måste det vara så pass intressant att man själv måste göra det. Människor vill slippa undersöka saker för det tar sin tid och är ansträngande, därför finner man säkerhet när många gör det.


Man skulle kunna hänvisa till bristprincipen för på en av reklamen stod det "UFÖRSÄLJNING INFÖR 2014!". Människor drivs av en vilja att ha något mer när vi inte kan få den. Denne reklam använde sig av denne metod för de är väl medvetna om att folk kommer att sätta ett högre värde och lockas till att köpa deras produkten.


// Astrid R. & Aida Smakíc

















No comments:

Post a Comment